304 Floristik / Final

Finalister

Mona Hautala

OSAO

Terhi Heinonen

Keuda

Carita Julin

AhlmanEdu

Johanna Kantonen

Ammattiopisto Livia

Maiju Kauppinen

Gradia

Maija Koskinen

Gradia

Pauliina Laaksonen

Ammattiopisto Livia

Mia Myllymäki

OSAO

Finalplats

Karhuhalli

Urheilutie 1

28500 Pori

Tävlingsuppgifter

Tävlingsuppgiftens uppbyggnad och det centrala innehållet i uppgiftsmodulerna

Modul A. Hantering och skötsel av materialet, upprätthållande av skyltning, 15 poäng

Modul B. Produktifiering, 12 poäng

Modul C. Överraskningsarbete, 14 poäng

Modul D. Bukett, 14 poäng

Modul E. Kundbetjäning, huvudkrans, prissättningskalkyler, 14 poäng

Modul F. Blomsterarrangemang på dukat bord, 15 poäng

Modul G. Växtplantering, 16 poäng

Uppgiftens omfattning och tid för uppgiften

Omfattningen på grenens tävlingsuppgifter grundar sig på examensgrunderna inom kompetensområdet för blomster- och trädgårdshandel inom grundexamen inom trädgårdsbranschen. Bedömningen baserar sig särskilt på kraven på berömliga kunskaper inom examensdelarna arbetet i en butik inom trädgårdsbranschen och blomsterbinderi.

Tävlingstiden är totalt 15 timmar.

Bedömning

Huvudsakliga bedömningskriterier

Domarna avgör de tävlandes ordningsföljd i tävlingen genom att fastställa poängen för varje tävlande. I poängsättningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoäng för grenen är 100 poäng.

Tävlingsprestationen bedöms dagligen, grenens domare avgör de slutliga bedömningskriterierna. Om den tävlande sätter sin egen eller andras säkerhet i fara kan tävlingsprestationen avbrytas. Tävlingsprestationerna bedöms också under tiden de utförs. Domarna beslutar om de slutliga bedömningskriterierna under ett möte.

Beskrivning av hur bedömningen ska genomföras

Tre domaren i taget deltar i den kvalitativa bedömningen.

Kvalitativ bedömning 45 % och kvantitativ bedömning 55 %

Obligatoriska teman i Mästare-tävlingen sammanlagt 5 %

  • företagsamhet
  • hållbar utveckling
  • trivsel på arbetet och arbetssäkerhet.

Grenens tidtabell

Tidtabell för tävlingarna

Måndag 16.5.2022

11.00–15.00                     Ackreditering av de tävlande och lagledarna

14.00–16.00                  Gemensamt program för de tävlande, domarna och grenfunktionärerna, möjlighet att bekanta sig med grenområdet

15.00–16.00                  Juryns, lagledarnas och följeslagarnas möte

18.00–19.00(17.30->)

Öppningsceremoni  

Tisdag 17.5.2022

10.00–10.45   Uppgiftspresentation inför tisdagen och info till de tävlande och följeslagarna, huvuddomarens tal och presentation av domarna 

10.45–12.45   Modul A. Hantering och skötsel av materialet, upprätthållande av skyltning (2 h)

12.45–13.30   Lunchrast 

13.30–15.00   Modul B. Produktifiering, snittblommor som fortlöpande arbete (1,5 h)

15.00–15.15   Paus 

15.15–16.45   Modul C. Överraskningsarbete (1,5 h)

Onsdag 18.5.2022

8.00–8.30   Uppgiftspresentation inför onsdagen

8.30–9.00   Modul A. Skötsel av material och upprätthållande av skyltning (30 min.)

9.00–10.30   Modul D. Bukett (1,5 h)

10.30–10.45  Paus

10.45–12.45  Modul E. Kundbeställning, huvudkrans och prissättningskalkyler (2 h)

12.45–13.30  Lunch

13.30–15.00  Modul F. Blomsterarrangemang på dukat bord (1,5 h)

15.00–15.15 Paus

15.15–16.30  Modul A. Skötsel av material och upprätthållande av skyltning (1 h), kunden hämtar beställningen inom det här tidsintervallet

Torsdag 19.5.2022

8.00–8.30   Uppgiftspresentation inför torsdagen

8.30–9.30      Modul A. Skötsel av material och upprätthållande av skyltning (1 h)

9.30–11.30     Modul G. Växtplantering (2 h)

11.30–12.00 Städning av egen avdelning (0,5 h)

12.00–        Lunch

ca kl. 14.00 Feedback och utdelning av diplom på grenområdet

15.00          Avslutningsfest            

FÖRÄNDRINGAR MÖJLIGA!

Material och maskiner

Material som används i tävlingen, utrustning, arbetsskeden och grenområde

Tävlingsarrangören reserverar för varje tävlande en arbetspunkt, sopkärl samt material för tävlingsuppgifterna.

Tävlingsplatserna för hela tävlingen lottas ut under första dagen.             

Egen utrustning som den tävlande ska ha med

Den tävlande ska ha med sig alla sina egna arbetsredskap, en miniräknare och anteckningsverktyg. Egna redskap för textning kan användas.

Exempeluppgift och bedömningen i sin helhet

Uppgifterna baserar sig på Mästareuppgifter från tidigare år. Finalbeskrivningens uppgift kan ändras med ungefär 30%.

Uppgifter och bedömningar från tidigare år finns i Skills Finland rf:s uppgiftsbank.

Praktiska råd

Telefoner

Det är inte tillåtet att använda telefonen medan tävlingen pågår.

Filer och utskrifter

Det är förbjudet att föra ut filer och utskrifter utanför tävlingsområdet.

Domare

Tävlingens domare

Kvalitativ bedömning

  • Huvuddomare, Säde Alanen, Järviseudun Ammatti-instituutti
  • Tarja Joro, Rauman KukkaShop Rosa
  • Josefiina Kivero, Kukka-Ulvila

Kvantitativ bedömning

  • Johanna Kourusuo, Peimarin koulutuskuntayhtymä
  • Aada Sunabacka, Kukkakauppa Valla Fiini

Uppgiftsbanken

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.