208 Spelbranschen

Uppgifterna i grenen baserar sig på Grundexamen i mediebranschen och visuell framställning samt Grundexamen i informations- och kommunikationsteknik. Yrkesbenämningarna i grundexamen är utövare av medietjänster, utövare av visuell framställning samt programutvecklare.

Att arbeta inom spelbranschen ger möjlighet till mångsidighet. Arbetsuppgifter finns t.ex. inom programmering, planering, grafiskt kunnande, marknadsföring och inom kompetensområdet för affärsverksamhet.

#mästare2022 #spelbranschen #arbetsglädje

Final

Sidan publiceras i mars 2022.

Resultat

Resultaten kommer att publiceras efter finalen.

Allmän beskrivning av tävlingsgrenen

Grenen för spelbranschen är mångsidig och den kräver ett brett kunnande om spelplanering, programmering, produktion av grafik och marknadsföring av de tävlande.

Under tävlingen planerar, förverkligar och presenterar laget en demoversion av ett digitalt spel utgående från uppgiftsbeskrivningen. I arbetet ska de tävlande beakta innehållsmässiga mål och tekniska krav för produktionen, målgruppens särdrag och användarupplevelsen.

Spelproduktionen förutsätter kreativitet och samarbetsförmåga.

Tävlingen är en partävling

Krav på kunnande

Laget ska ha kunnande inom följande delområden i den omfattning som beskrivs i examensgrunderna för Grundexamen i informations- och kommunikationsteknik och Grundexamen mediebranschen och visuell framställning:

  • Spelplanering och dokumentering
  • Programmering
  • 2D/3D-grafik
  • Animation
  • Innehållsproduktion
  • Marknadsföring och presentation

Laget ska kunna producera material som är optimerat för plattformen i enlighet med uppdraget. Laget ska kunna presentera projektet för kunden på ett yrkesmässigt sätt.

Grenansvariga

Styrgrupp

  • Jani Gröhn, Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Mika Ekoluoma, Koulutuskeskus Brahe
  • Damien Kuosmanen, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Jaakko Rousu, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Tuula Sumkin, Opetushallitus
  • Olli-Matti Rautiainen, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
  • Carolin Piotrowski Sajur, Business college Helsinki
  • Eero Manner, Business college Helsinki
  • Jenny Tirkkonen, Game Makers of Finland
  • Casimir Kuusela, Game Makers of Finland

”Arbetet tar inte slut för kodare i spelbranschen”

Läs om karriärberättelser i branschen på Mitt yrke

Uppgiftsbanken

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.