504 Servitör / Final
Finalister
Niina Haka
Gradia
Miro Mikkola
OSAO
Henna Pirinen
Samiedu
Melina Rintamäki
Turun Ammatti-instituutti
Sanni Siitonen
Redu
Patrik Tanner
Omnia
Nina Turunen
Omnia
Finalplats
Karhuhalli
Urheilutie 1
28500 Pori
Tävlingsuppgifter
Allmän beskrivning av tävlingsgrenen
Under tävlingstiden arbetar servitörerna med kundbetjäningsuppgifter i restauranger och i en bar som verkar enligt olika affärsidéer. En servitör kan färdigställa både kund- och arbetsutrymmen. Servitören presenterar, säljer och serverar produkter och tjänster åt kunder genom att använda olika serveringstekniker. Servitören kan beakta enskilda kunder och kundgrupper samt samarbeta med kökspersonalen och andra servitörer.
En servitör ska betjäna inhemska och internationella kunder, agera på ett ansvarsfullt sätt och aktivt kunna beakta olika kunders behov. I arbetet ska servitören följa egenkontroll- och hygienbestämmelserna för den egna yrkesbranschen, utskänkningslagstiftningen samt säkerhetsanvisningarna och -bestämmelserna. Servitören ska iaktta verksamhetsprinciperna för hållbar utveckling i sitt arbete.
Tävlingens tidtabell
De tävlandes ackreditering kl, 11.00–14.00. Gemensam samling på tävlingsområdet måndag 16.5.2022 kl. 14.00. Allmänna tävlingsanvisningar och man får bekanta sig med tävlingsområdet. En noggrann tidtabell per dag med tävlingsuppgifter ges på tävlingsplatsen på tävlingsdagen.
Tisdag 17.5.2022 kl. 08.00–17.00
Onsdag 18.5.2022 kl. 8.00–17.00.
Torsdag 19.5.2022 kl. 8.00–12.00.
Material och maskiner
Material, utrustning, arbetsskeden och grenområde
- kundbord och -stolar
- sidobord
- bordsdukar och servetter
- bestick
- tallrikar
- glas
- serveringsbestick och serveringskärl
- bordsdekorationer
- barutrustning, alkoholmått
- kaffe- och tekoppar
- specialkaffemaskin
Alla arbetsdräkter som behövs i tävlingarna kan hämtas från närmaste Image Wear butik.
Det material som behövs i uppgifterna delas ut i samband med att anvisningar för tävlingsuppgiften ges.
Den tävlande ska ta med sig
Den tävlande tar med sig egna arbetsredskap: vinöppnare, ett litet block, penna, serveringsdukar, serveringshandskar, tändstickor, termometer, trancheringsredskap.
Exempeluppgift och bedömningen i sin helhet
Uppgifterna bygger på uppgifter i Mästare under tidigare år. Uppgiften i finalbeskrivningen kan ändras med ca 30%.
Uppgifter och bedömningar från tidigare år finns i Skills Finland rf:s uppgiftsbank.
Bedömning
Uppgifternas omfattning och tävlingstid
Tävlingsuppgifterna i den här grenen grundar sig på kravnivån berömliga i grundexamen inom restaurang- och cateringbranschen, kompetensområdet för kundservice.
- kundservice och försäljning
- servering av mat i portioner och drycker
- à la carte servering
- försäljning och servering av drycker
- beställnings- och festservering
- kafétjänster
Bedömningen består av kvantitativa och kvalitativa bedömningsföremål. I bedömningen läggs fokus på:
- Färdigheter att organisera sitt arbete och att arbetet sker på ett smidigt sätt
- Samarbetsförmåga
- Problemlösningsförmåga
- Kundbetjäningsförmåga och interaktion
- Färdigställandet av arbets- och kundlokaler
- Kännedom om maträtter och drycker
- Färdigheter i servering av maträtter och drycker
- Kännedom om tillredning av alkoholfria drycker och drycker med alkohol, och om tillredning av espressobaserade kaffedrycker samt förmåga att tillreda dryckesblandningar.
- Att man följer hygien- och egenkontrollbestämmelserna
- Instruktioner för i vilken ordning serveringen ska genomföras
- Mästare-tävlingens allmänna teman: företagsamhet, hållbar utveckling, arbetshälsa och arbetssäkerhet
Tävlingstiden är sammanlagt 22 timmar.
Huvudsakliga bedömningskriterier
Domarna avgör de tävlandes ordningsföljd i tävlingen genom att fastställa poängen för varje tävlande. I poängbedömningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoängen i en gren är 100 poäng.
Tävlingsprestationerna bedöms dagligen, grenens domarkår bestämmer de slutliga bedömningskriterierna. Om en tävlande äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, kan tävlingsprestationen avbrytas. Tävlingsprestationerna bedöms också under den tid tävlingsarbeten utförs. Grenens domarkår bestämmer de slutliga bedömningskriterierna vid sitt möte.
Beskrivning av bedömningens genomförande
Bedömningen består av kvantitativa och kvalitativa föremål för bedömning. I servitörsgrenen kan man som helhet få totalt 100 poäng.
Om tävlande får samma slutpoäng avgörs de tävlandes placering i första hand enligt poängen för modul A, i andra hand enligt poängen för modul B och i tredje hand enligt poängen för modul D.
Poängfördelning per modul
poäng | ||
ModulA | Kafébistro | 40 |
ModulB | À la carte | 30 |
ModulC | Bryggeriprodukter | 5 |
ModulD | Dryckesblandningar | 15 |
ModulE | Teoriuppgift | 10 |
Tot. | 100 |
Mästare-tävlingens obligatoriska teman sammanlagt 5%
- företagsamhet
- hållbar utveckling
- arbetshälsa och arbetssäkerhet
Domare
Tävlingens domare:
- Huvuddomare: Markku Häiväläinen, Perho ammatti-ja liiketalousopisto
- Alina Laaksonen, Mixtec
- Greta Grönholm, Loimaan Seurahuone, FBSK
- Mikko Juhola, Ravintola Raatihuoneen Kellari
- Marjo Mäkelä, Restel ravintolat Oy, Food & Events
- Teija Mäkelä, A. Ahlström Kiinteistöt Oy
- Mika Tuhkanen, Panimoravintola Beer Hunter’s Oy
- Pekka Heinonen, Pirkanmaan paahtimo
- Niina Vahtera, Turun ammatti-instituutti
- Heikki Tuovinen, Espoon koulutuskuntayhtymä, Omnia
- Sari Tarvainen, Savon koulutuskuntayhtymä, Sakky
Modul A./Tisdag 17.5.2022
Modul A.
Kafébistro
Den tävlande arbetar på tävlingsområdet på kafébistro Weera. Kaféet är ett stämningsfullt kafébistro i ledig stil, där kunderna bl.a. avnjuter salta och söta läckerheter, smakrika soppor och fräscha sallader. Det finns också ett utbud av högklassiga viner, ett brett utbud av bl.a. olika ölsorter samt av vanliga espressobaserade kaffedrycker. Utgångspunkten är goda produkter, samvaro och trivsel. Kundservicen beaktar olika slags kundgrupper, är glad, vänlig och snabb på ett professionell sätt.
Den tävlande ska arbeta med kundserviceuppgifter i bistron. Hen färdigställer och dukar kundborden enligt affärsidén. Hen tillreder och serverar mat och drycker och ser till att utrymmena är snygga och prydliga. Den tävlande betjänar alla kunder som anländer vid olika tider till kaféet och beaktar deras olika behov. Kaféet besöks ofta också av utländska kunder.
Kaffe-, maträtts- och dryckeslistor publiceras på tävlingsdagens morgon.
Modul B./Onsdag 18.5.2022
Modul B.
À la carte
Ett sällskap på fyra personer kommer till restaurang Woitto för en stämningsfull middag. Kunderna har reserverats bord på förhand i restaurangen och tillställningens förlopp och meny har avtalats på förhand. Kunderna beställer dryckerna på plats. Uppgifterna som behövs finns i beställningsordern, som den tävlande får på tävlingsdagens morgon. Den tävlande dukar bordet enligt beställningsordern för en högklassig middag och använder en av de sex servettvikningar som meddelats på förhand. Den vikning som ska användas framgår av beställningsordern på tävlingsdagens morgon. Den tävlande dukar enligt menyn och förbereder sig för tillställningen. Kunderna anländer i tid och servitören tar emot dem. Den tävlande serverar maträtterna enligt överenskommen serveringsteknik. Som aperitif serverar den tävlande en öppningsskål enligt överenskommen serveringsteknik.
Listan över drycker meddelas här senast 11.3.
Beställningsordern får de tävlande tävlingsdagens morgon.
Servettvikningarna finns här www.duni.fi
Servetterna meddelas här senast 11.3.
Modul C./Torsdag 19.5.2022
Modul C.
Bryggeriprodukter:
De tävlande identifierar produkter från mikrobryggeri Beer Hunters genom att smaka på dem. Produktuppgifterna finns här: http://www.beerhunters.fi/
Ölsorterna meddelas här senast 11.3.
Modul D./Torsdag 19.5.2022
Modul D.
Dryckesblandningar
Den tävlande arbetar i Bar Wihtori. Hen tillverkar och serverar dryckesblandningar för kunder i baren. Kunderna är kvalitetsmedvetna och förväntar sig sakkunnig och snabb betjäning. Den tävlande städar arbetspunkten. Kunderna beställer olika dryckesblandningar av den tävlande.
Dryckesblandningarna meddelas här senast 11.3.
Modul E./Torsdag 19.5.2022
Modul E.
Teoriuppgift
De tävlande svarar elektroniskt på flervalsfrågor som bygger på eKampus- materialets kundservice – avsnitt. Lösenord till eKampus får de tävlande av arrangören.
Uppgiftsbanken
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.