301 Kundbetjäning och försäljning / Final
Finalister
Ella Keinänen
Tredu
Onni-Ville Kokko
Valkeakosken ammattiopisto
Mariela Kàrpàti
Sataedu
Arttu Lilja
Perho Liiketalousopisto
Lydia Markkanen
Mercuria
Kati Pähn
Redu
Enni Toivonen
Gradia
Ilona Virtanen
Hyria
Finalplats
Karhuhalli
Urheilutie 1
28500 Pori
Tävlingsuppgifter
Tävlingsuppgiftens uppbyggnad och det centrala innehållet i uppgiftsmodulerna
Uppgifterna är försäljning av fysisk produkt till en konsumentkund, presentation av en serviceprodukt för publiken, försäljningsförhandling med en företagskund, presentation av varumärke och kundbetjäning via chat.
Alla uppgifterna är individuella uppgifter.
Bedömning
Huvudsakliga bedömningskriterier
Domarna avgör de tävlandes ordningsföljd i tävlingen genom att fastställa poängen för varje tävlande. I poängsättningen används CIS-poängberäkningssystemet där maxpoäng för grenen är 100 poäng.
Tävlingsprestationen bedöms dagligen, grenens domare avgör de slutliga bedömningskriterierna. Om de tävlande sätter sin egen eller andras säkerhet i fara kan tävlingsprestationen avbrytas. Tävlingsprestationerna bedöms också under tiden de utförs. Domarna beslutar om de slutliga bedömningskriterierna under ett möte.
Beskrivning av hur bedömningen ska genomföras
Tre domaren i taget deltar i den kvantitativa och kvalitativa bedömningen.
Kvalitativ bedömning 60% och kvantitativ bedömning 40%
Obligatoriska teman i Mästare-tävlingen sammanlagt 5%
- företagsamhet
- hållbar utveckling
- trivsel på arbetet och arbetssäkerhet.
Exempeluppgift och bedömningen i sin helhet
Uppgifterna baserar sig på Mästareuppgifter från tidigare år. Finalbeskrivningens uppgift kan ändras med ungefär 30%.
Grenens tidtabell
Tidtabell för tävlingarna
Modul A. Ti 17.5. Kl. 8–11.30
Modul B. Ti 17.5. Kl. 12.30–16
Modul C. On 18.5. Kl. 8–11.30
Modul D. On 18.5. Kl. 12.30–16
Modul E. To 19.5. Kl. 8–11
Material och maskiner
Material som används i tävlingen, utrustning, arbetsskeden och grenområde
Det material som behövs för uppgifterna delas ut i samband med att instruktionerna för tävlingsuppgiften ges. Tävlingsnumren för hela veckan lottas ut under första dagen.
Egen utrustning som den tävlande ska ha med
Egna skyddsredskap och arbetsredskap t.ex. pennor som behövs för att skissa upp uppgifterna. Bärbar dator med ett kontorsprogram, färdig wifi-förbindelse och anslutning för usb-minne.
Praktiska råd
Tekniska problem
Om du får tekniska problem eller har andra frågor ska du räcka upp handen.
Domaren avgör om hen kan hjälpa dig i ärendet samt om det är en sådan fråga som de andra tävlande bör informeras om.
Extern apparatur
Det är förbjudet att koppla extern utrusning (hårdskiva, usb-minne, surfplatta, telefoner o.d.) till tävlingsdatorn utan uttryckligt tillstånd.
Telefoner
Telefonerna ska vara stängda under tävlingsprestationen om man inte får uttryckligt tillstånd att lägga på dem.
Filer och utskrifter
Det är förbjudet att föra ut filer och utskrifter utanför tävlingsområdet.
Musiklyssnande
Det är tillåtet att lyssna på musik med egen musikspelare eller via en applikation som installerats på datorn i förväg, t.ex. medan man förbereder sig inför tävlingsuppgifterna. Musikspelaren får inte kopplas till tävlingsdatorn.
Domare
Tävlingens domare
- Minttu Kilpinen, Mercuria HUVUDDOMARE
- Taija Ärling, Satakunnan Osuuskauppa
- Mira Nevanranta, Satakunnan Osuuskauppa
- Tuomas Aro, Würth
- Marja-Leena Viitanen, Würth
- Jukkis, Würth
- Manu Toivonen, MTC Oy
- Minna Järvinen, Omnia
- Katja Junkkarinen, Omnia
- Matti-Pekka Salo, Sataedu
- Tarja Saarinen, Redu
- Maria Heikkilä, Redu
- Tarja Klemetti, WinNova
- Paula Aaltonen, WinNova
- Leena Seppänen, WinNova
Moduulit
Modul A. /Försäljning av frisbeegolfutrustning till konsumentkund, 25 poäng
Tävlingsuppgiftens längd 45 min./tävlande
Prisma är S-gruppens familjevänliga hypermarket med en permanent förmånlig prisnivå och mångsidigt produktsortiment. Förutom ett brett sortiment av livsmedel och dagligvaror har Prisma ett heltäckande utbud av produkter inom hem, fritid och klädsel. Prismas butiker ligger på centrala platser där trafikförbindelserna är goda. De stora och tydliga butikerna, det breda sortimentet, skyltningen samt hur produkterna ställs fram gör shoppingrundan lätt och trevlig. Prisma erbjuder inköp också på nätet på www.prisma.fi.
Den tävlande arbetar på grenområdet som försäljare av Prismas fritidsprodukter. Den tävlandes uppgift är att för en konsumentkund presentera och sälja sådana discar och andra produkter som hör till frisbeegolf (väskor, bags, tekniska handdukar, led-ljus, korgar) och som finns i Prismas sortiment. De tävlande får noggranna produktuppgifter på förhand. Kunderna är personer som finns på grenområdet.
Det finns tre sorters frisbeediscar att presentera (driver, mid-range och putter samt en s.k. nybörjarförpackning). Dessutom har den som presenterar produkterna en övningskorg till sitt förfogande så att kunden själv kan testa hur discarna (puttern) känns när man kastar. Den tävlande kan i samband med det här vid behov också ge råd om rätt grepp om putttern och om rätt teknik. Försäljaren betjänar kunderna, kartlägger deras behov samt presenterar och säljer de produkter som finns framsatta. En yrkeskunnig Prismaförsäljare uppträder övertygande och anpassar sitt framträdande till olika kundsituationer utgående från företagsbilden, situationen och kunden.
De tävlande förutsätts bekanta sig med grunderna och reglerna för frisbeegolf på förhand på https://frisbeegolfliitto.fi/ samt för hobbymöjligheter https://frisbeegolfradat.fi/.
Bedömningsgrunder:
- beaktande av skyltningen
- kartläggning av kundens behov
- presentation av produkterna och försäljningsarbete (EFI, teknisk information, pris, tillgänglighet o.s.v.)
- bemötande av invändningar, avslutande av affären och tilläggsförsäljning
- interaktion med kunderna (vänlighet, förmåga att lyssna, ögonkontakt, röstanvändning, situationsmedvetenhet o.s.v.)
Modul B./ Presentation av tjänsten S-kaupat, 18 poäng
Den tävlande agerar i uppgiften som representant för S-gruppen. Målet med uppgiften är att förbereda sig på att hålla en 4–5 minuters pitch om S-gruppens livsmedelsbutik på nätet, S-kaupat.fi. Som stöd projiceras i bakgrunden en presentation (t.ex. PowerPoint) som den tävlande förberett på förhand. Under tävlingen finns det tid att ändra på presentationen vid behov.
Tävlingsuppgiften varar 30 minuter + egen presentation inför domarna inklusive feedback max. 10 minuter.
Material för att förbereda sig för uppgiften:
– S-kaupat, livsmedelsbutik på nätet: webbsida https://www.s-kaupat.fi/
– S-kaupat, livsmedelsbutik på nätet: mobilapplikation: finns i applikationsbutiker
Bedömningsgrunder:
- produktpresentation och åskådliggörande
- försäljning av serviceprodukt (EFI)
- interaktion och kommunikation
- innovativitet, företagande
- beaktande av målgruppen.
Modul C./Försäljningsförhandling med företagskund om Würths M-Cube-borrmaskinsserie, 25 poäng
Tävlingstidens längd 15 min. (inklusive feedback) per tävlande (tid för förberedelser 60 min.)
Würth Oy är en serviceproducent som tillverkar verktyg och tillbehör för industri, bygg och underhåll. Genom nästan 200 Center finns Würth nära kunden. Företagets värderingar är ömsesidigt förtroende, ärlighet och rättframhet i verksamheten.
Tävlingsuppgiften är en individuell uppgift. Den tävlande arbetar som Würths tekniska försäljare och säljer ur Würths produktsortiment den nya M Cube-serien för borrmaskiner samt underhållstjänst i samband med det.
Företagaren har kontaktat kunden per telefon och avtalat om ett möte. Försäljaren och kunden har inte träffats tidigare och försäljaren har inte tidigare varit i företagets utrymmen, men kunden känner till försäljningsföretaget från tidigare. Kunden representerar ledningen för ett litet verkstadsföretag med 20–30 anställda.
Den tävlande ska presentera Würths företagsbild och enligt försäljningsanvisningarna använda de produkter och det presentationsmaterial som finns på grenområdet. Den tävlande får produkten och produktbroschyrerna på tävlingsplatsen och har möjlighet att bekanta sig med dem under ungefär 60 minuter samt får ta med dem till försäljningstillfället.
Material för att förbereda sig för uppgiften (sänds till de tävlande på förhand):
- broschyr om den produktserie som säljs
- broschyr om underhållstjänster
- Würths anvisningar till försäljningsförhandlaren.
Föremål för bedömning
- förberedande inför försäljningssituationen
- bemötande av kunden (presentation av sig själv och behärskande av situationen)
- inledande av diskussionen
- kartläggning av behovet
- produktpresentation och demonstration
- hantering av invändningar
- försäljning av anslutning
- observerande av köpsignaler
- avslutande av försäljningssituationen
- interaktion och kommunikation
- arbetssäkerhet.
Modul D./Heidi A. Design, presentation av varumärket, 20 poäng
Tävlingstidens längd max 8 min. (inklusive feedback) per tävlande (tid för förberedelser 90 min.)
Heidi A. Design grundades av Heidi Ahlbom. Hon föddes i den lilla staden Raumo i västra Finland. Som barn hjälpte hon alltid sin mamma att sy vackra klänningar till sig. Hennes barndom hade en viktig roll i beslutet att bli modedesigner. 2009 utexaminerades hon från Istituto Marangoni i Milano, Italien.
För några år sedan ville Heidi Ahlbom skapa en egen klädkollektion för spädbarn och småbarn. Hon ville göra barnkläder som är unika och handgjorda och som inte innehöll pastellfärger, precis som de kläder som hon själv använde som barn. Designen är klassisk med en glad touch, lite punk och lite romantik. Hon vill också att hennes kollektion ska visa hennes skandinaviska rötter. Ofta är designen inspirerad av de högklassiga material som hon älskar.
Alla kläderna har tillverkats vid Heidi.A.Design-Atelje i Milano, Italien eller i Raumo. Varje bit väcks till liv med passion och kärlek genom att man skapar föremål som kan betraktas som konstverk.
Heidi A. Design älskar stil. Det är viktigt för henne att fundera på alla detaljer. Den personliga förbindelsen till varje baby eller barn som hon arbetar med är givande. Förutom baby- och barnkläder designar Heidi Ahlbom också unika bröllops- och aftonkläder för kvinnor.
Den tävlandes uppgift är att skapa en presentation om varumärket inför en internationalisering av barnkläderna. Planen presenteras muntligt (ca 6–7 min.) för företagets representant och genom att planen åskådliggörs med hjälp av en bärbar dator (t.ex. PowerPoint). Den här presentationen får skissas upp på förhand. Det finns tid för bearbetning också under tävlingen. Planen presenteras på finska. Företagsrepresentanten och den internationella kund som är med ställer efter presentationen av planen preciserande frågor, också på engelska.
Presentationsplanen för varumärket ska åtminstone innehålla:
- varumärkets historia/varumärkets personlighet (hur har varumärket byggts upp och vad vill det vara?)
- målgrupperna (vilka riktar man sig till och vad vill man att kunderna ska tänka om oss?)
- urval och sortiment (hur motsvarar produkterna den bild som skapats?)
- det visuella uttrycket och sloganen (hur tilltalas internationella kunder?)
- kommunikationssätt och -stil (hur får man bäst fram budskapet?)
Material för att förbereda sig för uppgiften:
- webbsidan https://heidiadesign.com/
Föremål för bedömning
- presentation och åskådliggörande av varumärket
- interaktion och kommunikation
- innovativitet, företagande
- behärskande av språkkunskaper.
Modul E./Kundbetjäning via chatt, Würths kundbetjäning, 12 poäng
Den tävlande arbetar med Würths kundbetjäningschatt och tar på datorn (tävlingsarrangörens dator) emot kundbetjäningssituationer via chatten. Under uppgiften används Würths webbsida till hjälp.
Tävlingstiden varar i 10 minuter/tävlande.
Material för att förbereda sig för uppgiften:
- Würths anvisningar för kundbetjäning via chatt
- Würths webbsida och nätbutik (uppbyggnad och att hitta information)
Föremål för bedömning:
- kundrespons
- säljbarhet
- produktinformation
- interaktion och kommunikation
- behärskande av språkkunskaper
- skötsel av reklamation.
Uppgiftsbanken
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.