206 Produktion av webbsidor / Final
Finalister
Nico Heinola
Tredu
Jesper Helin
Tredu
Emilia Hietikko
Gradia
Jeannette Jalkanen
Axxell
Markus Kannisto
Gradia
Juuso Karppinen
OSAO
Mikael Kolehmainen
Vamia
Finalplats
Karhuhalli
Urheilutie 1
28500 Pori
Tävlingsuppgifter
Planering och förverkligande av en Internetapplikation för en kund hos digi- och planeringsbyrån Luova Toimisto Ensemble.
Grenens tidtabell
16.5-19.5.2022
Material och maskiner
Datorer med kringutrustning finns färdigt installerat för de tävlande. Program som behövs är färdigt installerade på datorerna, bl.a.
- Microsoft Visual Studio Code
- de senaste versionerna av de vanligaste webbläsarna
- Notepad++
- WinSCP
- FileZilla
- putty
- XAMPP
- MariaDB
- php
- node.js (OBS! Det är inte möjligt att lyssna på en egen port).
- Git
- Windows 10
- Om andra program behövs ska man meddela den grenansvariga i tid
De senaste stabila versionerna av programmen är installerade.
Praktiska råd
Tekniska problem
Om du har tekniska problem eller något annat att fråga, ska du markera med handen.
Domaren avgör om han eller hon kan hjälpa dig i saken och om det är en sådan sak som de andra tävlande behöver få information om.
Extern utrustning
Koppling av all slags extern utrustning (hårdskiva, USB, pekplatta, telefoner e.d.) till tävlingsdatorn är förbjudet.
Telefoner
Telefonerna ska vara avstängda under tävlingsprestationen.
Datafiler och utskrifter
Det är förbjudet att föra datafiler och tävlingsmaterial utanför tävlingsområdet.
Att lyssna på musik
Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar via en egen musikspelare eller via en på förhand installerad app på datorn. Musikspelaren får inte kopplas till tävlingsdatorn.
Domare
- Margit Tennosaar, Business College Helsinki, (huvuddomare)
- Keijo Salakari, Winnova
- Juha Partanen, JEDU
- Sari Paunonen, Gradia
- Sari Mattsson, Omnia
- Mikko Ulvi, Jokilaaksojen Koulutuskuntayhtymä JEDU
- Janne Huhtala, Luova toimisto Ensemble
- Matti Seise, Business College Helsinki
Tävlinguppgiftens moduler
Modul A/Planering, arbete med kunden, projekthantering
Uppgiftbeskrivning
Modul A. Planering, arbete med kunden, projekthantering
Tävlingstid för uppgiften är 2,5h
Planering av webplats och träff med kunden. Att skapa och ta i bruk Github repository och README.md.
Modul B/Förverkligande av en webbplats
Uppgiftbeskrivning
Modul B. Förverkligande av en webbplats
Tävlingstid för uppgiften är 4 h
Att bygga en webbplats med HTML, CSS och JS. Webbsidan ska bygga på den trådskiss om kunden gett. Programmeringen kan du göra med det bibliotek som du vill ha.
Modul C/Intranet / förverkligande av ett underhållsverktyg för webbplatsen
Uppgiftbeskrivning
Modul C. Intranet / förverkligande av ett underhållsverktyg för webbplatsen
Tävlingstid för uppgiften är 3 h
Förverkligande av Intranet och admin funktioner.
Modul D/Att göra en interaktiv modul
Uppgiftbeskrivning
Modul D. Att göra en interaktiv modul
Tävlingstid för uppgiften är 3,5 h
Förbättring av webbsidorna genom att använda öppen källkod och API.
Modul E/Snabbetapp
Uppgiftbeskrivning
Modul E. Snabbetapp
Tävlingstid för uppgiften är 1 h
HTML, CSS, JavaScript, PHP uppgifter som snabbt ska utföras
Modul F/Grupparbete
Uppgiftbeskrivning
Modul F. Grupparbete
Tävlingstid för uppgiften är 2 h
De studerande tävlar parvis och ger prov på sin kreativitet och sin kännedom i färdigheterna. Första timmen för förberedelser och den andra timmen för presentation av idéerna.
Uppgiftsbanken
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.