206 Produktion av webbsidor / Final

Finalister

Nico Heinola

Tredu

Jesper Helin

Tredu

Emilia Hietikko

Gradia

Jeannette Jalkanen

Axxell

Markus Kannisto

Gradia

Juuso Karppinen

OSAO

Mikael Kolehmainen

Vamia

Finalplats

Karhuhalli

Urheilutie 1

28500 Pori

Tävlingsuppgifter

Planering och förverkligande av en Internetapplikation för en kund hos digi- och planeringsbyrån Luova Toimisto Ensemble.  

Grenens tidtabell 

16.5-19.5.2022  

Material och maskiner

Datorer med kringutrustning finns färdigt installerat för de tävlande. Program som behövs är färdigt installerade på datorerna, bl.a.  

  • Microsoft Visual Studio Code  
  • de senaste versionerna av de vanligaste webbläsarna  
  • Notepad++ 
  • WinSCP   
  • FileZilla   
  • putty 
  • XAMPP 
  • MariaDB 
  • php 
  • node.js (OBS! Det är inte möjligt att lyssna på en egen port). 
  • Git 
  • Windows 10 
  • Om andra program behövs ska man meddela den grenansvariga i tid 

De senaste stabila versionerna av programmen är installerade. 

Praktiska råd

Tekniska problem 

Om du har tekniska problem eller något annat att fråga, ska du markera med handen. 

Domaren avgör om han eller hon kan hjälpa dig i saken och om det är en sådan sak som de andra tävlande behöver få information om. 

Extern utrustning 

Koppling av all slags extern utrustning (hårdskiva, USB, pekplatta, telefoner e.d.) till tävlingsdatorn är förbjudet.  

Telefoner 

Telefonerna ska vara avstängda under tävlingsprestationen. 

Datafiler och utskrifter 

Det är förbjudet att föra datafiler och tävlingsmaterial utanför tävlingsområdet. 

Att lyssna på musik   

Det är tillåtet att lyssna på musik med hörlurar via en egen musikspelare eller via en på förhand installerad app på datorn. Musikspelaren får inte kopplas till tävlingsdatorn. 

Domare

  • Margit Tennosaar, Business College Helsinki, (huvuddomare)  
  • Keijo Salakari, Winnova 
  • Juha Partanen, JEDU 
  • Sari Paunonen, Gradia 
  • Sari Mattsson, Omnia 
  • Mikko Ulvi, Jokilaaksojen Koulutuskuntayhtymä JEDU 
  • Janne Huhtala, Luova toimisto Ensemble 
  • Matti Seise, Business College Helsinki 

Tävlinguppgiftens moduler

Modul A/Planering, arbete med kunden, projekthantering  

Uppgiftbeskrivning

Modul A. Planering, arbete med kunden, projekthantering  

Tävlingstid för uppgiften är 2,5h 

Planering av webplats och träff med kunden. Att skapa och ta i bruk Github repository och README.md. 

Modul B/Förverkligande av en webbplats 

Uppgiftbeskrivning

Modul B. Förverkligande av en webbplats 

Tävlingstid för uppgiften är 4 h 

Att bygga en webbplats med HTML, CSS och JS. Webbsidan ska bygga på den trådskiss om kunden gett. Programmeringen kan du göra med det bibliotek som du vill ha. 

Modul C/Intranet / förverkligande av ett underhållsverktyg för webbplatsen

Uppgiftbeskrivning

Modul C. Intranet / förverkligande av ett underhållsverktyg för webbplatsen 

Tävlingstid för uppgiften är 3 h 

Förverkligande av Intranet och admin funktioner.  

Modul D/Att göra en interaktiv modul 

Uppgiftbeskrivning

Modul D. Att göra en interaktiv modul 

Tävlingstid för uppgiften är 3,5 h 

 Förbättring av webbsidorna genom att använda öppen källkod och API.  

Modul E/Snabbetapp

Uppgiftbeskrivning

Modul E. Snabbetapp 

Tävlingstid för uppgiften är 1 h 

HTML, CSS, JavaScript, PHP uppgifter som snabbt ska utföras 

Modul F/Grupparbete 

Uppgiftbeskrivning

Modul F. Grupparbete 

Tävlingstid för uppgiften är 2 h 

De studerande tävlar parvis och ger prov på sin kreativitet och sin kännedom i färdigheterna. Första timmen för förberedelser och den andra timmen för presentation av idéerna. 

Uppgiftsbanken

Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills uppgiftsbanken.

Grenens samarbetspartners

Evenemangets huvudsamarbetspartners

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.