Logistiikka kehittyy ja Taitajia tarvitaan

Logistiikka-ala kehittyy maailmanlaajuisesti suurin harppauksin, tavaraa liikkuu enemmän kuin koskaan ja samaan aikaan kuluttajat vaativat sekä entistä nopeampia toimitusaikoja että ympäristöystävällisempiä toimitusketjuja. Kehitys on nopeaa kaikissa liikennemuodoissa ja Suomessa ollaan monella mittarilla mitattuna tämän kehityksen kärjessä, erityisesti maantieliikenteessä. Kärjessä pysymiseksi kehitystyötä tehdään toiminnan kaikilla osa-alueilla.

Digitalisaatio lisääntyy kovaa vauhtia myös kuljetusalalla ja työntekijöiltä vaaditaan lisääntyvissä määrin myös tietoteknisiä taitoja. Kaukokiito siirtyi ensimmäisenä kotimaisena rahdinkuljettajana käyttämään digitaalista rahtikirjaa vuoden 2020 alusta, jolloin paperisesta rahtikirjasta luovuttiin käytännössä kokonaan. Säästetyn paperivuoren lisäksi sähköiset järjestelmät mahdollistavat tavaravirtojen tarkan hallinnan ja seurannan samaan aikaan tehostaen toimitusketjuja ja pienentäen niiden ympäristökuormitusta.

Auramaalla on pitkä historia laadukkaiden kuljetuspalveluiden tuottamisessa ja myös ympäristökuormituksen pienentämiseen on kiinnitetty huomiota jo vuosikymmenten ajan. Auramaan ensimmäinen biokaasurekka on aloittanut liikennöinnin vuonna 2021, mutta ihan kaikkiin kuljetuksiin kaasukäyttöinen kalusto ei ominaisuuksiensa ja polttoaineen jakeluverkon rajallisuuden vuoksi sovellu. Nykyaikaisia kalustoratkaisuja hyödyntämällä voidaan päästä merkittäviin säästöihin CO2-päästöissä myös perinteisillä käyttövoimilla.

Tammikuusta 2019 lähtien Suomessa on sallittu aikaisemmin suurimpaan sallittuun verrattuna yli yhdeksän metriä pidemmät 34,5-metriset HCT-yhdistelmät. Näihin HCT- eli High Capacity Transport -yhdistelmiin mahtuu lähes 40% enemmän tavaraa kuin suomalaisittain perinteisiin 25-metrisiin yhdistelmiin, ilman että kulutus ja päästöt merkittävästi kasvavat. Näin yksittäisen tuotteen kuljettamisesta aiheutunut päästö pienenee huomattavasti. Kokonaismitaltaan yli 34-metristen yhdistelmien veto vaatii paljon myös vetoautolta, mutta erityisesti sen kuljettajalta. Kuljettajalla on käytössään modernia tekniikkaa kameroista kaista-avustimiin ja ennakoiviin vakionopeuden säätimiin, mutta mikään tekniikka ei vielä tällä hetkellä – eikä lähitulevaisuudessakaan – korvaa kuljettajan ammattitaitoa.

Ammattitaitoisen kuljetusalan henkilöstön saatavuus maailmalla kehittyy nopeasti huonompaan suuntaan. Suomessa tilanne on vielä kohtuullisen hyvä, mutta mm. ammattipätevyysvaatimusten myötä alalle ei enää päädytä hetken mielijohteesta. Käytännössä kaikki uudet kuljettajat tulevat alalle joko ammattikoulujen tai puolustusvoimien tarjoaman koulutuksen kautta.

Puolustusvoimia tavataankin sanoa Suomen suurimmaksi autokouluksi. Varusmiespalveluksessa suoritettu kuljettajan ammattipätevyys on hyvä reitti logistiikan pariin, ja kotiutuvia sotilaskuljettajia työllistyykin Auramaalle ja muille Kaukokiito-liikennöitsijöille useita vuosittain.

Yhtenä ratkaisuna ammattitaitoisen henkilöstön riittävyyden varmistamiseksi Auramaa järjestää yhteistyössä Cap Pro Academyn ja TE-palveluiden kanssa myös omia rekrytointikoulutuksia. Koulutuksen yhteydessä suoritetaan tarvittavat kortit ja pätevyydet ja tavoitteena on työllistyä suoraan Auramaa-yhtiöiden kuljettajaksi. Omassa koulutuksessa pystytään perehdyttämään myös yhtiön järjestelmiä ja käytäntöjä valmiiksi tulevaisuuden henkilökunnalle.

Kuljetusala on muuttunut kahden viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi, eikä tavaran kuljettaminen enää yksinään riitä. Yleinen käsitys kuljetusalasta on edelleen melko yksipuolinen, vaikka esimerkiksi kuljettajan työ ei ole enää aikoihin ollut pelkkää ajamista. Se on monipuolista ja hyvin palkattua työtä, johon kuuluu myös paljon erilaisten koneiden, laitteiden, tekniikan ja tietojärjestelmien käyttöä. Kiristyvässä kilpailussa menestyvät ne yritykset, joilla on käytössään parasta teknologiaa ja osaavin henkilökunta.

Kuljetusalalla töitä on tarjolla paljon, ja tulevaisuudessa osaajista voi olla jopa pulaa. Motivoituneelle työntekijälle myös urakehitysmahdollisuudet ovat hyvät ja esimerkiksi kuljettajan työssä kerätty alan kokemus on arvokasta myös myöhemmin siirryttäessä uralla eteenpäin. Ammattitaito ja siihen liittyvä ammattiylpeys ovat merkittävässä roolissa myös alan vetovoiman edistämiseksi. Taitaja saa vaikeankin työn näyttämään helpolta.

Keväällä alan parhaat nuoret ammattilaiset saapuvat Poriin mittaamaan ammattitaitoaan. Taso tulee varmasti olemaan kova, ja jo finaaliin pääseminen on hatunnoston arvoinen suoritus. Toivottavasti mahdollisimman moni saa tästä kilpailusta kipinän hioa omia taitojaan entistä paremmaksi. Haluamme toivottaa kaikille osallistujille onnea ja menestystä suorituksiin ja tervetuloa Poriin!

Kuljetusliike Y. Auramaa Oy on euralainen vuonna 1929 perustettu logistiikka-alan perheyritys, joka toimii osana valtakunnallista Kaukokiito-ketjua.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Ilo ja kunnia olla mukana ammattimaisessa tapahtumassa

Rajupaja ja Vuokrakaluste olivat mukana tuottamassa Taitaja 2022 -tapahtuman kokonaisilmettä […]

Missä ihmisiä, siellä sähköä

Prysmian Group Finland on jälleen tukemassa Taitaja-kilpailua. Suomen johtavana kaapelialan […]

Wihuri Oy Tekninen Kauppa tukee Taitajia ja tarjoaa mahdollisuuksia

Wihuri Oy Tekninen Kauppa on jo saanut vuosia toimia yhtenä […]

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.