208 Pelituotanto

Tämän lajin tehtävät perustuvat media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoon sekä tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoon. Perustutkinnon ammattinimikkeet ovat mediapalvelujen toteuttaja, kuvallisen ilmaisun toteuttaja sekä ohjelmistokehittäjä.

Pelialalle työllistyminen on monipuolista. Työtehtäviä löytyy esimerkiksi ohjelmoinnin, suunnittelun, graafisen osaamisen, markkinoinnin ja liiketoiminnan osaamisalueilla.

#taitaja2022 #pelituotanto #työniloa

Finaali

Sivu julkaistaan maaliskuussa 2022.

Tulokset

Tulokset julkaistaan finaalin jälkeen.

Yleiskuvaus kilpailulajista

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta laajaa osaamista pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa, grafiikan tuottamisessa ja markkinoinnissa.

Joukkue suunnittelee, toteuttaa ja esittelee kilpailun aikana digitaalisen pelin demoversion tehtävänannon lähtökohdista. Kilpailijoiden on otettava työskentelyssään huomioon tuotannolle asetetut sisällölliset tavoitteet ja tekniset vaatimukset, kohderyhmän erityispiirteet sekä käyttäjäkokemus.

Pelituotanto vaatii tekijöiltään luovuutta, tehokkuutta ja yhteistyökykyä.

Kilpailu on parikilpailu.

Osaamis­vaatimukset

Joukkueella tulee olla osaamista seuraavista osa-alueista tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ja media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon tutkinnon perusteiden kuvailemassa laajuudessa:

  • Pelisuunnittelu ja dokumentointi
  • Ohjelmointi
  • 2D/3D-grafiikka
  • Animaatio
  • Sisällöntuotanto
  • Markkinointi ja esiintyminen

Joukkueen on osattava tuottaa toimeksiannon mukaisesti kohdealustalle optimoitua aineistoa. Projekti on osattava esitellä asiakkaalle ammattimaisesti.

Lajivastaavat

Lajiohjausryhmä

  • Jani Gröhn, Satakunnan koulutuskuntayhtymä Sataedu
  • Mika Ekoluoma, Koulutuskeskus Brahe
  • Damien Kuosmanen, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Jaakko Rousu, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
  • Tuula Sumkin, Opetushallitus
  • Olli-Matti Rautiainen, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria
  • Carolin Piotrowski Sajur, Business college Helsinki
  • Eero Manner, Business college Helsinki
  • Jenny Tirkkonen, Game Makers of Finland
  • Casimir Kuusela, Game Makers of Finland

”Pelialan koodarilla riittää töitä”

Tutustu ohjelmistokehittäjien uratarinoihin Ammattiosaajassa!

Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.