310 Yrittäjyys / Finaali

Finalistit

Alexi Angelis 

Mercuria

Kasperi Lehtilä

Mercuria

Henri Sääskilahti

Gradia

Viivi Reponen

Gradia

Karri Haverinen

Omnia

Amanda Sieppi

Omnia

Joanna Minkkinen

Koulutuskeskus JEDU

Heli Torssonen

Koulutuskeskus JEDU

Roope Pillikko

Keuda

Joonatan Tonttila

Keuda

Sini Salminen

SASKY

Pihla Viita-aho

SASKY

Olivia Hietanen

OSAO

Arttu Tyni

OSAO

Erika Tanninen

Business College Helsinki

Ellen Ylimartimo

Business College Helsinki

Finaalipaikka

Karhuhalli

Urheilutie 1

28500 Pori

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt 

Moduuli 1: Ryhmän osaaminen / ennakkotehtävä (8p) 

  • Laaditaan esittelyvideo 
  • Ryhmän osaamisen, vahvuuksien ja kehityskohteiden esille tuominen 

Moduuli 2: Liiketoimintamahdollisuuksien ideointi (15p) 

  • Ryhmä kehittelee uusia liikeideoita toimeksiannon mukaisesti kestävä kehitys huomioiden ja valitsee niistä yhden. 

Moduuli 3: Pikataival (12p) 

  • Ryhmä suorittaa yhteistyökumppanin antaman käytännön toimeksiannon. 

Moduuli 4: Ideasta liiketoimintasuunnitelmaksi (30p) 

  • Ryhmä kehittelee valitsemastaan liikeideasta toimivan liiketoimintamallin ja liiketoimintasuunnitelman omien vahvuuksien pohjalta toimeksiannon mukaisesti kestävä kehitys huomioiden. 

Moduuli 5: Liikeidean kannattavuus ja rahoitus (15p) 

  • Ryhmä laatii realistisen kannattavuuslaskelman. Kannattavuuslaskelmassa arvioidaan yrityksen myyntitavoitteet ja kustannukset.  
  • Ryhmä selvittää investointitarpeensa sekä laatii selkeän ja yksinkertaisen rahoituslaskelman.  

Moduuli 6: Pikataival (5p) 

  • Ryhmä suorittaa annetun toimeksiannon.  

Moduuli 7: Idean ja liiketoiminnan esittely ja myyminen (15p) 

  • Ryhmä valmistelee ja esittelee sekä myy liikeideansa ja liiketoimintasuunnitelmansa tuomaristolle. 

Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu ammatillisen valinnaisen tutkinnon osan yritystoiminnan suunnittelun kiitettävän tason vaatimuksiin.  

Finaalipäivän aikana tuotettava liiketoimintasuunnitelma (myöhemmin myös LTS) tehdään LTS-pohjalle. Pohjana kilpailussa käytetään samaa liiketoimintasuunnitelmaa kuin semifinaalissa.  

Huomioitavaa: Semifinaalissa / finaalissa täydennettävä, arvioitava LTS-pohja, ei tule pohjautumaan Business Model Canvakseen. 

Kilpailutehtävään liittyen on myös hyödyllistä tutustua YK: n kestävän kehityksen tavoitteisiin (Agenda 2030).  

https://www.ykliitto.fi/yk-teemat/kestava-kehitys/kestavan-kehityksen-tavoitteet

Ensimmäisenä kilpailupäivänä (tiistaina 17.5.) julkaistaan 30 %:n lisäys etukäteen julkistettuihin tietoihin. Lisäys koskee kilpailun teemaa/aihealuetta/toimintaympäristöä. 

Arviointi

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta 

Yrittäjyyslajissa on kolme tuomaria (+1 varalla), jotka arvioivat kilpailujoukkueiden palauttamat tuotokset sekä esitykset. 

Laadullinen arviointi 60 % ja määrällinen arviointi 40 % 
 

Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä vähintään 5 % 

  • yrittäjyys 
  • kestävä kehitys 
  • työhyvinvointi ja työturvallisuus 

Lajin aikataulu

Kilpailupäivä 1 / Tiistai 17.5.2022 

  • 8:00-8:45 Ohjeistus ja toimeksianto 
  • 8:45-10:00 Moduuli 1: Ryhmän osaaminen / ennakkotehtävä läpikäynti  
  • 10:00-11:00 Moduuli 2: Liiketoimintamahdollisuuksien ideointi  
  • 11:00-12:00 Lounas (ei tehdä kilpailutehtävää) 
  • 12:00-13:00 Moduuli 2 jatkuu: Liiketoimintamahdollisuuksien ideointi 
  • 13:00-13:30 Tauko   
  • 13:30-17:00 Moduuli 3: PIKATAIVAL 

Kilpailupäivä 2 / Keskiviikko 18.5.2022 

  • 8:00-10:00 Moduuli 3: PIKATAIVAL esitys, tuomariston kysymykset/kommentit 
  • 10:00-11:30 Moduuli 4: Ideasta liiketoimintasuunnitelmaksi (4A palautus ennen lounasta) 
  • 11:30-12:30 Lounas (ei tehdä kilpailutehtävää)
  • 12:30-14:00 Moduuli 4 jatkuu: Ideasta liiketoimintasuunnitelmaksi (4B ja 4C) 
  • 14:00-16:00 Moduuli 5: Liikeidean kannattavuus ja rahoitus 
  • 16:00-17:00 Moduuli 6: PIKATAIVAL 

Kilpailupäivä 3 / Torstai 19.5.2022 

Kilpailupäivä 3 / Torstai 19.5.2022

  • 8:00-9:30 Moduuli 7: Esitys – valmistelu  
  • 9:30-11:00 Moduuli 7: Esitys – live
  • 12:30-13:30 Lounas
  • 15:00-16:30 Päättäjäiset ja palkintojenjako  

Materiaalit ja laitteet

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue  

Finaalin järjestävältä taholta tulee käyttöön kaksi tietokonetta per joukkue. Joukkue saa myös käyttää omia tietokoneita, tabletteja tai muita älylaitteita. 

Finaalin aikana älylaitteissa mahdollisesti käytettävien APPien tulee olla maksuttomia. 

Tärkeää huomioitavaa: Finaalissa ennakkotehtävä pois lukien arvioitavat tuotokset on tuotettava kokonaisuudessaan finaalipäivän aikana. 

Kilpailunjärjestäjä varaa kilpailupaikalle mm. teippiä, tussit, muistitikut, LTS-pohjat tulostettuna sekä sähköisessä (.docx) muodossa, paperia, kyniä ja post-it-lappuja. 

Finaaliin ei saa tuoda omia muistitikkuja. Päivän aikana mahdollisesti tarvittava muistitikku jaetaan järjestäjän puolesta. Tuomaristolle sähköisessä muodossa palautettavat tiedostot tallennetaan ennalta määrättyyn verkkoympäristöön tai muistitikulle, joihin liittyvä ohjeistus annetaan kisapäivän aamuna. 

Kilpailupaikat osoitetaan ensimmäisenä päivänä joukkueille koko kilpailun ajaksi. 

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle 

  • Vastamelukuulokkeet / korvatulpat
  • Oman kannettavan

Käytännön ohjeita

Tekniset ongelmat 

Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös. 

Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita. 

Ulkoiset laitteistot 

Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen ilman nimenomaista lupaa on kielletty.  

Tiedostot ja tulosteet 

Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä. 

Musiikin kuuntelu 

Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla omalla musiikkilaitteella on sallittua tai tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta. Soitinta ei saa liittää kilpailukoneeseen.  

Tuomarit

  • Mimmi Heiniö, opettaja Omnia Espoo, yrittäjyyden lajivastaava 2023 (päätuomari)  
  • Riikka Lehtinen, alueverkoston päällikkö, Nuori yrittäjyys ry
  • Antti Kokkila, yrittäjyysasiantuntija Prizztech Oy 
  • Juha Jokinen, lehtori Omnia, yrittäjyyden lajipäällikkö
  • Pekka Karukka, lehtori OSAO, yrittäjyyden lajivastaava 2021
  • Henri Pälkäs, Nuori Yrittäjyys talous- ja hallintokoordinaattori, yrittäjä HP Economics Oy
  • Risto Pulkka, Lehtori Omnia Espoo, yrittäjyyden lajivastaava 2023
  • Etappitehtävän arviointiin osallistuu tuomari etappitehtävän antavasta yrityksestä 

Kilpailutehtävän moduulit

Moduuli 1/Ryhmän osaaminen (ennakkotehtävä)

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet

Ennakkotehtävä palautettava 5.5.2022 klo 14.00 mennessä.  

Myöhässä palautettuja ennakkotehtävä ei vastaanoteta.  

 Käytettävä aika: ei rajattu (ennakkotehtävä) 
 Pisteet:  8 p 
  • Laaditaan esittelyvideo 
  • Ryhmän osaamisen, vahvuuksien ja kehityskohteiden esille tuominen 

Arviointiperusteet  

  • Joukkueen ja sen jäsenten vahvuuksien esittely, 2p (määrällinen) 
  • Joukkueen ja sen jäsenten kehittämiskohtien esittely, 1p (määrällinen) 
  • Koulun ulkopuolinen relevantti osaaminen on huomioitu (esim. Harrastukset ja muut kiinnostukset), 1p (määrällinen) 
  • Jäsenten vahvuudet tukevat toisiaan perustellusti, 2p (laadullinen) 
  • Dokumentti on sisällöltään laadukas, 1p (laadullinen) 
  • Dokumentti on visuaalisesti laadukas, 1p (laadullinen) 

Moduuli 2/Liiketoimintamahdollisuuksien ideointi

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 120 min 
 Pisteet:   15p 
  • Ryhmä kehittelee uusia liikeideoita toimeksiannon mukaisesti kestävä kehitys huomioiden ja valitsee niistä yhden. 

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä.  

Moduuli 3/Pikataival

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 210 min 
 Pisteet:   12 p 
  • Ryhmä suorittaa yhteistyökumppanin antaman käytännön toimeksiannon.  

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä.  

Moduuli 4/Ideasta liiketoimintasuunnitelmaksi

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 180 min 
 Pisteet:  30 p 
  • Ryhmä kehittelee valitsemastaan liikeideasta toimivan liiketoimintamallin ja liiketoimintasuunnitelman omien vahvuuksien pohjalta toimeksiannon mukaisesti kestävä kehitys huomioiden. 

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä.  

Moduuli 5/Liikeidean kannattavuus ja rahoitus 

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 120 min 
 Pisteet:  15 p 
  • Ryhmä laatii realistisen kannattavuuslaskelman. Kannattavuuslaskelmassa arvioidaan yrityksen myyntitavoitteet ja kustannukset.  
  • Ryhmä selvittää investointitarpeensa sekä laatii selkeän ja yksinkertaisen rahoituslaskelman.  

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä.  

Moduuli 6/Pikataival

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 60 min 
 Pisteet:  5 p 
  • Ryhmä suorittaa annetun toimeksiannon.  

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä.  

Moduuli 7/Idean ja liiketoiminnan esittely ja myyminen

Tehtäväkuvaus

Aikataulu ja pisteet  

 Käytettävä aika: 120 min + esitys 4min + 2min kommentit 
 Pisteet:  15 p 
  • Ryhmä valmistelee ja esittelee liikeideansa ja liiketoimintasuunnitelmansa tuomaristolle. 

Arviointiperusteet  

Tarkemmat arviointiperusteet julkaistaan kilpailupäivänä. 

Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.