104 Kuljetuslogistiikka / Finaali
Finalistit
Victor Aittolampi
Gradia
Valtteri Elg
Varia
Titta-Maria Hiltunen
Riveria
Ilmari Laitila
WinNova
Joona Saloma
Novida
Ilari Salomaa
Gradia
Sami Suuronen
Savon ammattiopisto
Miro Virtanen
Novida
Finaalipaikka
Länsi-Suomen Pelastusharjoitusalue
Ilmailuopistontie 226
28540 Pori
Kilpailutehtävät
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Tehtävänä on suorittaa yhdeksän eri tehtäväkokonaisuutta. Yksi tehtävistä sisältää ennakkotehtävän. Tehtävien keskeiset sisällöt ovat työturvallisuus, kuorman lastaaminen ja purkaminen erilaisilla apuvälineillä, rahditusperusteiden käyttö, kuorman varmistaminen standardin EN 12195-1:2010, ennakoiva ja taloudellinen ajaminen ja teoriatiedon hallinta.
Kilpailijat voivat suorittaa näytön seuraavista tutkinnonosista: Huippuosaajana toimiminen, Kuorma-autokuljetukset, Kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta, ja Massatavarakuljetukset. Suoritettavat näytöt ovat ilmoitettava ennen kilpailua päätuomarille.
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu logistiikan perustutkinnon kuljetuspalvelujen osaamisalan tutkinnon perusteisiin. Arviointi perustuu seuraavien tutkinnon osien kiitettävän tason vaatimuksiin: Kuorma-autokuljetukset, Kuorma-auton tavarankuljetusten hallinta, Kuljetusalan perustason ammattipätevyys, Yhdistelmäajoneuvokuljetukset ja Massatavarakuljetukset.
Arviointi
Pääasialliset arviointikriteerit
Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin, lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. Kilpailusuorituksia arvioidaan myös kilpailutöiden suoritusaikana. Lopullisista arviointikriteereistä päättää kilpailun tuomaristo kokouksessaan.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta
Tehtävät sisältävät määrällistä ja laadullista arviointia.
- Työprosessin hallinta (noin 30 %)
- Työmenetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta (noin 40 %)
- Työn perustana olevan tiedon hallinta (noin 20 %)
- Elinikäisen oppimisen avaintaidot (noin 10 %)
Laadullinen arviointi 30% ja määrällinen arviointi 70%.
Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä 5%
- yrittäjyys
- kestävä kehitys
- työhyvinvointi ja työturvallisuus
Lajin aikataulu
Kilpailussa noudatetaan Taitaja-tapahtuman virallista kilpailuaikataulua, minkä aikana kilpailijat suorittavat tehtävät.
Poikkeuksena maanantai 16.5.2022:
Mahdollisuus tutustua lajialueeseen kello 13.00-15.00 Satakunnan pelastusharjoitusalueella. Kello 15.00-16.00 tutustuminen DB Schenkerin ja Kaukokiidon terminaaleihin.
Kilpailuaika on yhteensä 13,75 tuntia.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue
- Scania kuorma-autot
- Toyota Material Handling trukki, lavansiirtovaunu ja haarukkavaunu
- Hakliftin kuormanvarmistusvälineet
- Kappaletavaranostin
- Creanex -simulaattori
- Suojakypärä leukahihnalla
- Suojalasit
- Suojakäsineet
- DB Schenkerin ja Kaukokiidon terminaalit
- Henkilökohtainen suojavaatetus (ISO EN 20471, suojausluokka 2)
Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä. Kilpailupaikat arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi.
Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle
Henkilökohtaiset suojavälineet ja työvälineensä esim. kyniä, joita tarvitsee tehtävien luonnostelussa.
Käytännön ohjeita
Tekniset ongelmat
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös.
Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.
Ulkoiset laitteistot
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.
Puhelimet
Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana.
Tiedostot ja tulosteet
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.
Musiikin kuuntelu
Ei ole sallittua kilpailutehtävien aikana.
Tuomarit
- Päätuomari Tuomas Syvänen Gradia
- Timo Kesseli Savon AO
- Johanna Plyhm Stadin AO
- Veijo Reimi Stadin AO
- Tommi Aaltonen Sataedu
- Jani Kaljunen Sataedu
- Jarmo Karonen Auramaa-yhtiöt
- Jukka Vataja Auramaa-yhtiöt
- Jouni Mulari Redu
- Juhani Visuri Redu
- Juhani Kuusisto DB Schenker
- Timo Känsälä DB Schenker
- Kalle Salo Keuda
- Kari Jäppinen Toyota Material Handling
- Mikael Elo Toyota Material Handling
- Miikka Laaja Creanex Oy
- Eveliina Mikkonen Creanex Oy
- Sami Riikonen Varia
- Timo Määttä KAO
- Jarmo Iivari OSAO
- Heikki Salonen Gradia
- Päivi Nieminen WinNova
- Jarkko Leppä Esedu
- Atte Illman Posti
- Rami Myllymäki Posti
- Timo Järvinen Tredu
- Marko Eskelinen Ysao
- Jouni Häkkinen Riveria
- Jari Salonen Novida
- Jaakko Vettenranta Grutech Oy
Kilpailutehtävän moduulit
Moduuli A/Työpaikan hakeminen ja työhaastattelu, 10 pistettä
Tehtäväkuvaus
Tehtävänä on hakea kuljetusalan työpaikkaa DB Schenker Oy:stä. Kilpailija hakee työpaikkaa käyttäen DB Schenkerin sähköisiä rekrytointikanavia ja tekee työpaikkailmoitukseen soveltuvan CV:n. Sen lisäksi kilpailijat osallistuvat 30 minuuttia kestävään työhaastatteluun Taitaja 2022 -tapahtumassa.
Työpaikkailmoitus on avoinna DB Schenker Oy:n verkkosivuilla 9.-13.5.2022 otsikolla ”Taitaja2022 Finaalitehtävä”
Tehtävä on kaksiosainen. Työpaikan hakeminen on ennakkotehtävä ja työhaastattelu on Taitaja-tapahtumassa.
Tehtävän kesto: Työpaikan hakeminen 1 tunti, työhaastattelu 0,5 tuntia.
Moduuli B/Terminaalilastaus, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Tehtävänä on lastata ja purkaa turvallisesti kappaletavarakuorma Schenkerin ja Kaukokiidon terminaalissa käyttäen sähköisiä järjestelmiä. Kilpailija valmistelee ja peruuttaa kuorma-auton lastauslaituriin kuorman purkamista ja lastausta varten. Tehtävässä on käytössä Toyotan haarukkavaunu ja lavansiirtovaunu.
Tehtävän kesto: 4 tuntia
Moduuli C/Yhdistelmäajoneuvon kuljettaminen, 5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Tehtävänä on kuljettaa ja käsitellä yhdistelmäajoneuvoa ennakoivasti ja liikennesääntöjä noudattaen erilaisissa simulaatioympäristöissä. Tehtävässä käytetään Creanex Oy:n simulaattoria.
Tehtävän kesto: 0,5 tuntia
Moduuli D/Teoriatiedon hallinta, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Tehtävänä on vastata Kuljetusturva Oy:n tekemiin logistiikka-alan yrittäjyyttä, kestävää kehitystä, työ- ja liikenneturvallisuutta sekä työkyvyn edistämistä koskeviin kirjallisiin ja ADR-peruskurssin monivalintakysymyksiin.
Tehtävän kesto: 1 tunti
Moduuli E/Yhdistelmäajoneuvon kuormaus, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailijan tehtävänä on kuormata turvallisesti ajoneuvoyhdistelmään massatavaraa Toyota –trukeilla rahtikirjan mukaisesti.
Tehtävän kesto: 2 tuntia
Moduuli F/Kappaletavaranostimen käyttö, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailijan tehtävänä on valmistella kuorma-auto ja nosturi kuormausvalmiiksi ja kuormata turvallisesti kuorma-autoon rahtikirjan mukaisesti suurikokoisia kolleja kappaletavaranostimella nostoapuvälineitä käyttäen. Kuormaamisen jälkeen kuorma-auto, nosturi ja kuorma valmistellaan tieliikennekuntoon.
Tehtävän kesto: 2 tuntia
Moduuli G/Ajotaitorata ja vaihtolavan käsittely, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Tehtävä alkaa ajoonlähtötarkastuksella. Kilpailijan tehtävänä on suorittaa ajotaitorata Scania G 500 B6x2*4 kuorma-autolla. Sen lisäksi kilpailija suorittaa vaihtolavan käsittelyn koukkulaitteella ja ilmoittaa asiakkaalle kuormausta varten tarvittavat tiedot.
Tehtävän kesto: 1 tuntia
Moduuli H/Ennakoiva ja taloudellinen ajaminen, 12,5 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailija suorittaa kuormatulla Scania R 540 6×2*4 kuorma-autolla ennakoivan ja taloudellisen ajon reitin. Reitti sisältää maantie- ja kaupunkiajoa.
Tehtävän kesto: 1 tunti
Moduuli I/Kuorman varmistaminen, 10 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailija varmistaa kuorman standardin EN 12195-1:2010 mukaisesti erilaisia Haklift Oy:n kuormanvarmistusvälineitä käyttäen.
Tehtävän kesto: 0,75 tuntia
Tehtäväpankki
Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.