203 Mediasuunnittelu / Semifinaali
Aika
Keskiviikko 2.2.2022
Kilpailupaikat
Semifinaalit toteutetaan kilpailijoiden omissa oppilaitoksissa.
Semifinaali-koordinaattori
Kilpailutehtävät
Viestintätuote, jossa käytetään tekstiä, grafiikkaa ja kuvia. Materiaalista tuotetaan digitaalinen ja painovalmis aineisto.
Tehtävä ja toteutus ohjeistuksen mukaan. Työssä käytetään annettuja tekstejä, kuvamateriaalia ja logoja sekä luodaan aiheeseen sopivaa grafiikkaa. Teksti- ja kuvamateriaali on säädettävä teknisesti oikein. Tiedostot on nimettävä ja tallennettava siten, että kuka tahansa voi jatkaa työskentelyä ongelmitta. Lopputuotteena käyttövalmiit tiedostot ja tuloste.
Arviointi
Tarkempi arviointi tehdään CIS import -lomakkeelle. Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0-100 p.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta:
Laadulliset arviot 30 %
- Sopivuus kohderyhmälle ja käyttötarkoitukseen sekä kuvien valinta
- Kekseliäisyys, omaperäisyys ja värien käyttö
- Esteettinen tasapaino/typografia ja luettavuuden laatu
- Tuotteen visuaalinen laatu
Määrälliset arviot 70 %
- Ohjelmien käyttö ja ohjelmien valinta
- Kuvien käyttö ja tekninen laatu
- Vektorigrafiikan käyttö ja hallinta
- Ohjeistuksen noudattaminen
- Tiedostojen laatu ja tiedostojen hallinta
Arvioinnin suorittaa 4 tuomaria.
Kimmo Koskinen, Esa Saksoila, Jan Myller sekä Suomen Graphic design technology kv-kilpailija.
Esimerkki arvioinnista:
Esimerkkejä arvioinnista löytyy tehtäväpankista.
Lajin aikataulu
Kilpailutehtävään käytettävä aika on 5 tuntia (9:00-15:00).
Tehtävämoduuleja on kaksi.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käyttävät materiaalit, laitteet ja lajialue:
- Tietokone (PC/MAC) ja nettiyhteys
- Adobe CC –ohjelmistot (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat, Premiere Pro)
- Fonttivalikoima
- Tulostin
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo tullessaan:
- henkilökortin, ajokortin tms. henkilöllisyyden todistamiseksi (myös KELA-kortti kelpaa)
- luonnosteluvälineet, kynät ja paperia
- langalliset kuulokkeet ohjeiden ja musiikin kuuntelua varten
- Halutessaan voi tuoda pikku purtavaa.
Tehtäväpankki
Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.