203 Mediasuunnittelu / Finaali
Finalistit
Julia Hovi
Careeria
Niilo Hämäläinen
Gradia
Nikodem Janowski
Tredu
Nelli Klemetti
Tredu
Tini Kopra
Tredu
Viivi Merilä
Turun Ammatti-instituutti
Eevi Mäki-Uuro
Tredu
Veeti Taimisto
OSAO
Finaalipaikka
Karhuhalli
Urheilutie 1
28500 Pori
Kilpailutehtävät
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Digitaalisten ja painettavien markkinointi- ja viestintämateriaalien/-tuotteiden visuaalisen ulkoasun suunnittelu ja toteutus käyttäen Media-alan ohjelmistoja ja välineitä.
Kilpailutehtävät sisältävät graafista suunnittelua, valokuvausta, kuvankäsittelyä, kuvituksen ja grafiikan toteuttamista. Tehtävät voivat sisältää myös liikkuvaa kuvaa.
Valmiit tuotteet toteutetaan tiedostoina, tulosteina ja somejulkaisuina.
Kilpailutehtävissä ja arvioinnissa huomioidaan Taitaja-kilpailun pakolliset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi ja työturvallisuus.
Arviointi
Pääasialliset arviointikriteerit
Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin, lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. Kilpailusuorituksia voidaan arvioida myös kilpailutöiden suoritusaikana.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta
Kolme tuomaria kerrallaan osallistuu laadulliseen arviointiin.
Arvioinnit julkistetaan viimeistään seuraavan kilpailupäivän aamuna, viimeisenä kilpailupäivänä klo 12.30.
Laadullinen arviointi 70 % ja määrällinen arviointi 30 %
Mediasuunnittelun arviointikriteerit
- Toimeksiannon ymmärtäminen ja ohjeiden noudattaminen
- Tekninen toimivuus
- Ohjelmien käyttö ja tiedostojen hallinta
- Materiaalin tarkoituksenmukaisuus ja käyttökelpoisuus
- Visuaalinen laatu, esteettisyys ja tyylikeinojen käyttäminen
- Ajanhallinta ja vuorovaikutustaidot
Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä 5 %
- yrittäjyys
- kestävä kehitys
- työhyvinvointi ja työturvallisuus
Tehtävät pohjautuvat aiempien vuosien Taitaja tehtäviin. Finaalikuvauksen tehtävää voidaan muuttaa noin 30 %.
Lajin aikataulu
Maanantai 16.5.
- klo 11–15 Kilpailijoiden ja joukkueenjohtajien akkreditointi
- klo 14–16 Kilpailijoiden, tuomareiden ja lajin toimijoiden yhteistoiminta lajialueella, tutustuminen lajialueeseen
- klo 15–16 Juryn, joukkueenjohtajien ja kilpailuhuoltajien tapaaminen
- klo 18–19 Avajaiset
Tiistai 17.5.
- klo 8.30–11.00 Moduuli B
- klo 11.00–11.30 lounas
- klo 11.30–17.00 Moduuli C
Keskiviikko 18.5.
- klo 8.30–11.00 Moduuli D
- klo 11.00–11.30 lounas
- klo 11.30–17.00 Moduuli E
Torstai 19.5.
- klo 8.00–12.00 Moduuli F ja G
- klo 12.00 kilpailu päättyy
- klo 12.00 lounas
- klo 12.30 arviointi valmis, 30 minuutin vastalauseaika alkaa
- klo 12.30 Taitajien Taitaja -ehdotukset jurylle, haastattelut 12.30–14.30
- klo 14.30 Taitajien Taitaja valittuna, kaikki tulokset vahvistettu
- klo 15.00 Päättäjäiset alkavat
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue
- Oma työpiste, jolla iMac, halutessa käytettävissä Wacom Intuos -piirtopöytä
- Adobe CC 2022 –ohjelmistot (Photoshop, Lightroom, Bridge, Illustrator, InDesign, Acrobat), muut tarvittavat ohjelmistot, esim. tekstinkäsittelyohjelma
- Adobe Fonts
- Kilpailutehtävissä tarvittava oheismateriaali
- PMS-viuhkoja yhteiskäytössä
- Neliväritulostin vedosten tulostamiseen
Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä.
Asiakkailla on oikeus hyödyntää ja jatkokehittää kilpailijoiden tuottamaa aineistoa.
Kilpailupaikat arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi.
Kilpailu järjestetään Porissa Karhuhallissa, osoitteessa Urheilutie 1.
Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle
- Luonnosteluvälineet
- Kännykän kuvaamista ja videointia varten
- Langalliset kuulokkeet musiikin kuuntelua varten
Käytännön ohjeita
Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle
Henkilökohtaiset suojavälineet ja työvälineensä esim. kyniä, joita tarvitsee tehtävien luonnostelussa.
Tekniset ongelmat
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös.
Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.
Ulkoiset laitteistot
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.
Puhelimet
Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana.
Tiedostot ja tulosteet
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.
Musiikin kuuntelu
Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla omalla musiikkilaitteella on sallittua tai tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta. Soitinta ei saa liittää kilpailukoneeseen.
Tuomarit
- Päätuomari Minna Alanko-Pirinen, Tredu
- Kimmo Koskinen, Tredu
- Tuula Karastie, Stadin AO
- Esa Saksola, Gradia
- Petra Suominen, World Skills 2022 -kilpailija, Tredu
- Kirsti Koskinen, Mainostoimisto Jabadabaduu
- Kati Aalto, Satakunnan yhteisökeskus
- Niklas Isberg, Crazy Town
- Lotta Lehtikevari, Crazy Town
- Anne Ekberg, Fiblon
Kilpailutehtävän moduulit
Moduuli A/Ennakkotehtävä
Tehtäväkuvaus
Moduuli A. Ennakkotehtävä: julisteen suunnittelu, 5 pistettä
Ennakkotehtävä julkaistaan ja lähetetään kilpailuhuoltajille 17.3.2022.
Moduuli B/Logon suunnittelu
Tehtäväkuvaus
Moduuli B. Logon suunnittelu ja suunnitelman esittely yhteisöasiakkaalle, 15 pistettä
Suunnittele logo nuorten harrastusrahastolle. Esittele suunnitelmasi asiakkaalle sähköpostitse.
Moduuli C/Esitetaitto
Tehtäväkuvaus
Moduuli C. Esitetaitto, 23 pistettä
Suunnittele ja toteuta esite ja digimainos nuorten harrastusrahastolle. Käytä suunnittelemaasi logoa.
Moduuli D/Lautasliinan suunnittelu
Tehtäväkuvaus
Moduuli D. Lautasliinan suunnittelu, 12 pistettä
Suunnittele asiakkaan brändiä tukeva personoitu lautasliina, joka toimii hyvin sosiaalisessa mediassa.
Moduuli E/Pakkauksen visuaalinen suunnittelu
Tehtäväkuvaus
Moduuli E. Pakkauksen visuaalinen suunnittelu ja dummyn toteutus, 20 pistettä
Suunnittele ja toteuta pakkauksen ulkoasu uuden jäsenen tervetuliaislahjalle asiakkaan graafista ohjeistoa noudattaen.
Moduuli F/Mainos päivittäistavarakaupalle
Tehtäväkuvaus
Moduuli F. Mainos päivittäistavarakaupalle, 15 pistettä
Toteuta päivittäistavaramainos printti- ja digiversiona valmiiseen taittopohjaan.
Moduuli G/Somekuvat ja -video
Tehtäväkuvaus
Moduuli G. Somekuvat ja -video, 8 pistettä
Tee Instagram-postaus jokaisesta kilpailutehtävästä.
Moduuli H/Ergonomia ja työhyvinvointi
Tehtäväkuvaus
Moduuli H. Ergonomia ja työhyvinvointi, 2 pistettä
Huomioi työskentelyssäsi ergonomia ja oma jaksaminen koko kilpailun ajan.
Tehtäväpankki
Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.