203 Mediasuunnittelu / Finaali

Finalistit

Julia Hovi

Careeria

Niilo Hämäläinen

Gradia

Nikodem Janowski

Tredu

Nelli Klemetti

Tredu

Tini Kopra

Tredu

Viivi Merilä

Turun Ammatti-instituutti

Eevi Mäki-Uuro

Tredu

Veeti Taimisto

OSAO

Finaalipaikka

Karhuhalli

Urheilutie 1

28500 Pori

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt 

Digitaalisten ja painettavien markkinointi- ja viestintämateriaalien/-tuotteiden visuaalisen ulkoasun suunnittelu ja toteutus käyttäen Media-alan ohjelmistoja ja välineitä.  

Kilpailutehtävät sisältävät graafista suunnittelua, valokuvausta, kuvankäsittelyä, kuvituksen ja grafiikan toteuttamista. Tehtävät voivat sisältää myös liikkuvaa kuvaa.  

Valmiit tuotteet toteutetaan tiedostoina, tulosteina ja somejulkaisuina. 

Kilpailutehtävissä ja arvioinnissa huomioidaan Taitaja-kilpailun pakolliset teemat: yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi ja työturvallisuus. 

Arviointi

Pääasialliset arviointikriteerit 

Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä.  

Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin, lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. Kilpailusuorituksia voidaan arvioida myös kilpailutöiden suoritusaikana.  

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta 

Kolme tuomaria kerrallaan osallistuu laadulliseen arviointiin. 

Arvioinnit julkistetaan viimeistään seuraavan kilpailupäivän aamuna, viimeisenä kilpailupäivänä klo 12.30. 

Laadullinen arviointi 70 % ja määrällinen arviointi 30 % 

Mediasuunnittelun arviointikriteerit 

  • Toimeksiannon ymmärtäminen ja ohjeiden noudattaminen  
  • Tekninen toimivuus  
  • Ohjelmien käyttö ja tiedostojen hallinta  
  • Materiaalin tarkoituksenmukaisuus ja käyttökelpoisuus 
  • Visuaalinen laatu, esteettisyys ja tyylikeinojen käyttäminen  
  • Ajanhallinta ja vuorovaikutustaidot 

Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä 5 % 

  • yrittäjyys 
  • kestävä kehitys 
  • työhyvinvointi ja työturvallisuus 

Tehtävät pohjautuvat aiempien vuosien Taitaja tehtäviin. Finaalikuvauksen tehtävää voidaan muuttaa noin 30 %.  

Lajin aikataulu

Maanantai 16.5.  

  • klo 11–15 Kilpailijoiden ja joukkueenjohtajien akkreditointi 
  • klo 14–16 Kilpailijoiden, tuomareiden ja lajin toimijoiden yhteistoiminta lajialueella, tutustuminen lajialueeseen 
  • klo 15–16 Juryn, joukkueenjohtajien ja kilpailuhuoltajien tapaaminen 
  • klo 18–19 Avajaiset 

Tiistai 17.5. 

  • klo 8.30–11.00 Moduuli B  
  • klo 11.00–11.30 lounas  
  • klo 11.30–17.00 Moduuli C 

Keskiviikko 18.5. 

  • klo 8.30–11.00 Moduuli D  
  • klo 11.00–11.30 lounas  
  • klo 11.30–17.00 Moduuli E 

Torstai 19.5. 

  • klo 8.00–12.00 Moduuli F ja G 
  • klo 12.00 kilpailu päättyy  
  • klo 12.00 lounas 
  • klo 12.30 arviointi valmis, 30 minuutin vastalauseaika alkaa 
  • klo 12.30 Taitajien Taitaja -ehdotukset jurylle, haastattelut 12.30–14.30 
  • klo 14.30 Taitajien Taitaja valittuna, kaikki tulokset vahvistettu 
  • klo 15.00 Päättäjäiset alkavat 

Materiaalit ja laitteet

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue 

  • Oma työpiste, jolla iMac, halutessa käytettävissä Wacom Intuos -piirtopöytä   
  • Adobe CC 2022 –ohjelmistot (Photoshop, Lightroom, Bridge, Illustrator, InDesign, Acrobat), muut tarvittavat ohjelmistot, esim. tekstinkäsittelyohjelma  
  • Adobe Fonts  
  • Kilpailutehtävissä tarvittava oheismateriaali  
  • PMS-viuhkoja yhteiskäytössä 
  • Neliväritulostin vedosten tulostamiseen  

Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä.  

Asiakkailla on oikeus hyödyntää ja jatkokehittää kilpailijoiden tuottamaa aineistoa. 

Kilpailupaikat arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi. 

Kilpailu järjestetään Porissa Karhuhallissa, osoitteessa Urheilutie 1. 

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle 

  • Luonnosteluvälineet 
  • Kännykän kuvaamista ja videointia varten 
  • Langalliset kuulokkeet musiikin kuuntelua varten 

Käytännön ohjeita

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle 
Henkilökohtaiset suojavälineet ja työvälineensä esim. kyniä, joita tarvitsee tehtävien luonnostelussa. 

Tekniset ongelmat 
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös. 

Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita. 

Ulkoiset laitteistot 
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.  

Puhelimet 
Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana. 

Tiedostot ja tulosteet 
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä. 

Musiikin kuuntelu 
Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla omalla musiikkilaitteella on sallittua tai tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta. Soitinta ei saa liittää kilpailukoneeseen. 

Tuomarit

  • Päätuomari Minna Alanko-Pirinen, Tredu 
  • Kimmo Koskinen, Tredu 
  • Tuula Karastie, Stadin AO 
  • Esa Saksola, Gradia 
  • Petra Suominen, World Skills 2022 -kilpailija, Tredu 
  • Kirsti Koskinen, Mainostoimisto Jabadabaduu 
  • Kati Aalto, Satakunnan yhteisökeskus 
  • Niklas Isberg, Crazy Town 
  • Lotta Lehtikevari, Crazy Town 
  • Anne Ekberg, Fiblon 

Kilpailutehtävän moduulit

Moduuli A/Ennakkotehtävä

Tehtäväkuvaus

Moduuli A. Ennakkotehtävä: julisteen suunnittelu, 5 pistettä 
Ennakkotehtävä julkaistaan ja lähetetään kilpailuhuoltajille 17.3.2022.   

Moduuli B/Logon suunnittelu

Tehtäväkuvaus

Moduuli B. Logon suunnittelu ja suunnitelman esittely yhteisöasiakkaalle, 15 pistettä 

Suunnittele logo nuorten harrastusrahastolle. Esittele suunnitelmasi asiakkaalle sähköpostitse. 

Moduuli C/Esitetaitto

Tehtäväkuvaus

Moduuli C. Esitetaitto, 23 pistettä 

Suunnittele ja toteuta esite ja digimainos nuorten harrastusrahastolle. Käytä suunnittelemaasi logoa. 

Moduuli D/Lautasliinan suunnittelu

Tehtäväkuvaus

Moduuli D. Lautasliinan suunnittelu, 12 pistettä 

Suunnittele asiakkaan brändiä tukeva personoitu lautasliina, joka toimii hyvin sosiaalisessa mediassa. 

Moduuli E/Pakkauksen visuaalinen suunnittelu

Tehtäväkuvaus

Moduuli E. Pakkauksen visuaalinen suunnittelu ja dummyn toteutus, 20 pistettä 

Suunnittele ja toteuta pakkauksen ulkoasu uuden jäsenen tervetuliaislahjalle asiakkaan graafista ohjeistoa noudattaen. 

Moduuli F/Mainos päivittäistavarakaupalle

Tehtäväkuvaus

Moduuli F. Mainos päivittäistavarakaupalle, 15 pistettä 

Toteuta päivittäistavaramainos printti- ja digiversiona valmiiseen taittopohjaan.  

Moduuli G/Somekuvat ja -video

Tehtäväkuvaus

Moduuli G. Somekuvat ja -video, 8 pistettä 

Tee Instagram-postaus jokaisesta kilpailutehtävästä. 

Moduuli H/Ergonomia ja työhyvinvointi

Tehtäväkuvaus

Moduuli H. Ergonomia ja työhyvinvointi, 2 pistettä 

Huomioi työskentelyssäsi ergonomia ja oma jaksaminen koko kilpailun ajan. 

Tehtäväpankki

Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.

Lajin yhteistyökumppanit

Tapahtuman pääyhteistyökumppanit

  • Skills Finlandin logo, linkki Skills Finlandin verkkosivuille.