102 Autokorinkorjaus / Finaali
Finalistit
Roope Hintikka
Gradia
Marko Mandra
Omnia
Niko Parkkonen
Gradia
Jonne Rahikainen
Etelä-Savon Ammattiopisto
Danil Rudenko
Etelä-Savon Ammattiopisto
Janne Saarinen
Riveria
Joona Salminen
Turun Ammatti-instituutti
Ville Tynkkynen
Turun Ammatti-instituutti
Finaalipaikka
Länsi-Suomen Pelastusharjoitusalue
Ilmailuopistontie 226
28540 Pori
Kilpailutehtävät
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Kilpailutehtävien suunnittelussa on pyritty seuraamaan autokoritekniikan ja korjaamovaatimusten kehitystä ja kilpailutehtävät ovat työelämälähtöisiä.
Kilpailutehtävässä korjataan hirvieläinkolarissa ollut Mercedes-Benz C-sarjan (W206) ajoneuvo.
Kolarissa ajoneuvo on vaurioitunut etukulmastaan osuttuaan isokokoiseen peuraan ja lisäksi kuljettajan väistöliikkeen seurauksena ajoneuvo on osunut myöskin tien vierustassa olleeseen kiveen, jolloin ajoneuvon pyöränripustukset sekä kynnysosio on vaurioitunut.
Tehtävissä kilpailija joutuu laatimaan korjauskustannuslaskelman. Korjaamaan ajoneuvon kiinteää korirakennetta sekä asentamaan irrottamansa osat takaisin, niin että ajoneuvo on valmis luovutettavaksi maalaamoon. Lisäksi muutamia muita korjaukseen olleennaisesti kuuluvia tehtäviä, kuten korinmittausta, muovinkorjausta, tuulilasin kiveniskemän korjausta, sekä kuljettajaa avustavien järjestelmän kalibrointia.
Kilpailijalla pitää olla autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS 6002 suoritettuna ja täydennettynä merkkikohtaisella koulutuksella.
Kilpailutehtäviä on mahdollista muuttaa 30% edellä kuvatuista tehtävistä.
Kestävä kehitys, työhyvinvointi ja -turvallisuus sekä yrittäjyys arvioidaan kaikissa tehtävissä. Näiden osuus on yhteensä vähintään 5%.
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu Autoalanperustutkinnon autokorinkorjauksen osaamisalan tutkinnon perusteisiin. Arviointi perustuu autokorinkorjauksen tutkinnonosien kiitettävän tason vaatimuksiin.
Arviointi
Pääasialliset arviointikriteerit
Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin, lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. Kilpailusuorituksia arvioidaan myös kilpailutöiden suoritusaikana. Lopullisista arviointikriteereistä päättää kilpailun tuomaristo kokouksessaan.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta
Arviointi on 100% määrällistä (Measurment). Tehtävä työprosessi ja lopputulos mitataan ja arvioidaan tehtäväkohtaisesti soveltuvalla menetelmällä. Kilpailutehtäviä on mahdollista muuttaa 30% edellä kuvatuista tehtävistä.
Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä 5%
- yrittäjyys, kestävä kehitys ja työhyvinvointi ja työturvallisuus
Kilpailutehtävien suunnittelussa on paneuduttu tuotteiden elinkaaren pidentämiseen. Esim. Mercedes-Benz ajoneuvojen raakakorit jatkavat matkaansa seuraaviin kisoihin Espooseen, sekä niihin tehdyt telineet myöskin. Lisäksi tehtävissä kaikki tuotteet korjataan, eikä vaihdeta uusiin (puskurin muovin korjaus, alumiinin oikaisu, tuulilasin kiveniskemän korjaus jne.)
Arvoinnissa kiinnitetään erityistä huomioita korjauksen laatuun, käytettyihin materiaalimääriin, kierrätykseen ja työturvallisuuteen
Lisäksi kilpailijoiden työhyvinvointiin on panostettu mm. riittävien taukojen muodossa ja välttämällä ylipitkiä kilpailupäiviä
Kilpailutehtävän suunnittelussa on pyritty todellisen työelämässä eteen tulevan kolarivaurion korjaukseen laadukkaasti sekä taloudellisesti kannattavasti.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota mm. kilpailijan tehtävissä huomioon ottaman yrittäjyys näkökulman sekä taloudellisen toiminnan asiakasta palvellen
Lajin aikataulu
Kilpailuaika on yhteensä 18 tuntia.
Maanantai 16.5.2022
- 9.00 lajin tuomaripalaveri kilpailualueella
- 11.00 kilpailijoiden Ilmoittautuminen Isomäki Areenalla (Metsämiehenkatu 21, 28500 Pori)
- 13.00 kilpailijoiden ilmoittautuminen tehtäväalueella (Ilmailuopistontie 226, 28540 Pori)
- mahdollisten omien työkalujen tarkastus sekä tehtäviin opastettu tutustuminen
- 18.00 avajaiset, kilpailijat Areenalle joukkueittain klo 17.00
Tiistai 17.5.2022
- 7.45 kilpailijoiden ilmoittautuminen tehtäväalueella
- 8.00 ammattitaidon SM-kilpailut 1.päivä alkaa
- 17.00 1. kilpailupäivä päättyy ja ohjeistus seuraavaan päivään
Keskiviikko 18.5.2022
- 8.00 ammattitaidon SM-kilpailut 2.päivä alkaa
- 17.00 2.kilpailupäivä päättyy ja ohjeistus seuraavaan päivään
Torstai 19.5.2022
- 8.00 ammattitaidon SM-kilpailut 3.päivä alkaa
- 12.00 3.kilpailupäivä päättyy
- 14.30 ryhmittyminen Areenalle päättäjäisiin lajeittain
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue
Kilpailupaikalla on valmiina kaikki tehtävien suorittamiseen tarvittavat koneet, laitteet, materiaalit ja henkilökohtaiset suojaimet.
Kaikki hitsaukseen liittyvät tehtävät tehdään kilpailunjärjestäjän laitteilla.
- Mig-hitsaus: MinarcMig Evo 200, 0,8mm langalla sekä AirLiquiden hiilidioksidikaasu
- Pistehitsaus: Gys Gyspot inverter evolution PTI s-7
- Pintaoikaisuun: Gys Gyspot Arc Pull 200
Muut kilpailussa käytettävät laitteet:
- korinmittaus: Autorobot EzCalibre 3D mittalaitteella
- ohjauskulmat: Hunter Hawkeye Elite-mittalaitteella
- kuljettajaa avustavan järjestelmän säätö: Wurth
- muovinkorjaus 3M- menetelmät
HUOM!
Kilpailijalla käytössä kaikki tehtävään tarvittavat Wurth:n toimittaman työkaluvaunun työkalut ja laitteet. Tarkempi sisältö toimitetaan huoltajille.
Kilpailijoiden itse tuomat työkalut tarkistetaan ja erityisesti kiinnitetään huomiota laikkoihin sekä koneisiin joissa niitä käytetään.
Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä. Kilpailupaikat arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi.
Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle
- henkilökortin, ajokortin tms. henkilöllisyyden todistamiseksi (myös KELA-kortti kelpaa)
- luonnosteluvälineet, kynät ja paperia
- henkilökohtaisista suojaimista; haalarit sekä turvakengät, muut tulevat järjestäjän puolesta, jotka kilpailija saa omakseen kilpailun jälkeen.
- halutessaan voi tuoda pikku purtavaa.
Kilpailijalla pitää olla autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus SFS 6002 suoritettuna
Käytännön ohjeita
Tekniset ongelmat
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös.
Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.
Ulkoiset laitteistot
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen on kielletty.
Puhelimet
Puhelimet on pidettävä suljettuna kilpailusuorituksen aikana.
Tiedostot ja tulosteet
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.
Tuomarit
Päätuomari:
- Jari Wiman, OSAO
Tuomarit:
- Joni Jussila, InCar
- Juhani Raappana, Veho
- Juha Niemelä, Wurth
- Petri Kettunen, Wurth
- Riku Honkanen, Wurth
- Riku Kangastie, Koulutuspalvelu vaurio
- Tommi Kettunen, Tavastia
- Risto Venäläinen, Autorobot
- Jari Wilen, Wihuri
- Juhani Varila, 3M
- Anssi Tihinen, OSAO
- Matti Rämö, Omnia
- Ville Paakkari, Omnia
- Teuvo Särkkä, Esedu
- Hermanni Salonen, TAI
- Kari Kaaja, Tredu
- Tomi Saari, Tredu
- Timo Korpi, Winnova
- Juha Valkama, Winnova
- Niclas Kråkström, CAB Group
Kilpailutehtävän moduulit
Moduuli A/Vahingon haltuunotto
Tehtäväkuvaus
- Tehtävänä on tehdä korjauskustannuslaskelma vaurioituneesta ajoneuvosta Mercedes-Benz (W206)
- korjauskustannuslaskelma tehdään cabas-ohjelmalla
- arvioitavia kohteita mm. ohjelmiston hallinta, tehtävässä olevien virheiden korjaus, yrittäjyys ja asiakkaan etu huomioiden.
Moduuli B/Hitsatun korinosan vaihtotyö
Tehtäväkuvaus
- Tehtävänä on korin kiinteän osan vaihtotyö valmistajan ohjeiden mukaisesti.
- Mercedes Benz C-sarjan raakakori (W206).
- tehtävä jakaantuu kahdelle eri päivälle, ensimmäisenä päivänä osa irrotetaan ja toisena päivänä asennetaan uusi osa.
- arvioitavia kohteita mm. kappaleen irrotus, varaosan valmistelu, puhdistukset, pohjustus, asemoinnit, hitsaukset, liimaukset, niittaukset, viimeistelyt, suoritusaika, työturvallisuus, siisteys, sekä kestävä kehitys.
Moduuli C/Pintaoikaisu
Tehtäväkuvaus
- tehtävänä on korjata vaurioitunut alumiininen irto-osa
- oikaistu osa menee automaalareille maalattavaksi eli työ viimeistellään sen mukaan.
- arvioitavia kohteita mm. oikaistun pinnan muoto, oikaistun pinnan laatu, työn viimeistely, oikaisuaika ja työturvallisuus.
Moduuli D/Muovinkorjaus
Tehtäväkuvaus
- tehtävänä on korjata kolarissa vaurioitunut etupuskuri
- työt tehdään muovikorjausnormiston mukaisesti maalaus valmiiksi.
- arvioitavia kohteita mm. puhdistukset, valmistelu/hionnat, liimaukset, työhön käytetty aika ja lopputulos, alueen siisteys ja työturvallisuus.
Moduuli E/Korimittaus
Tehtäväkuvaus
- vaurioautoa tutkitaan erilaisilla menetelmillä ja tehdään vauriokorjausta varten työsuunnitelma.
- mittaus tapahtuu Autorobot Ezcalibre mittalaitteella.
- arvioitavia kohteita mm. laitteiden käyttö sekä huomioidut korjauskohteet
Moduuli F/Ohjauskulmien mittaus
Tehtäväkuvaus
- tehtävässä vaurioituneen ajoneuvon ohjauskulmat säädetään
- arvioitavia kohteita mm.asiakaspalvelu, lopputulos, alueen siisteys ja työturvallisuus.
Moduuli G/Kuljettajaa avustavan järjestelmän kalibrointi
Tehtäväkuvaus
- tehtävässä säädetään kuljettajaa avustava järjestelmä ohjauskulmien jälkeen valmistajan ohjeiden mukaisesti
- arvioitavia kohteita mm. työn suorittaminen, korjausohjeiden noudattaminen ja työturvallisuus
Moduuli H/Korin irto-osien asennus
Tehtäväkuvaus
- tehtävissä irrotettujen sekä korjattujen osien takaisin asennus valmistajan ohjeiden mukaisesti
- arvioitavia kohteita mm. osien sopivuus, korjausohjeiden noudattaminen ja työturvallisuus
Moduuli I/Lasin korjaus
Tehtäväkuvaus
- tehtävässä korjataan tuulilasin kiveniskemät Wurth:n laitteistolla
- arvioitavia kohteita mm. työn suorittaminen, korjausohjeiden noudattaminen ja työturvallisuus
Tehtäväpankki
Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.