301 Asiakaspalvelu ja myynti / Finaali
Finalistit
Ella Keinänen
Tredu
Onni-Ville Kokko
Valkeakosken ammattiopisto
Mariela Kàrpàti
Sataedu
Arttu Lilja
Perho Liiketalousopisto
Lydia Markkanen
Mercuria
Kati Pähn
Redu
Enni Toivonen
Gradia
Ilona Virtanen
Hyria
Finaalipaikka
Karhuhalli
Urheilutie 1
28500 Pori
Kilpailutehtävät
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Tehtävinä ovat fyysisen tuotteen myynti kuluttaja-asiakkaalle, palvelutuotteen esittely yleisölle, myyntineuvottelu yritysasiakkaan kanssa, brändin esittely ja chat-asiakaspalvelu.
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä.
Lajin kilpailutehtävien laajuus perustuu liiketoiminnan perustutkintoon. Arviointi perustuu asiakaspalvelun ja myynnin tutkinnon osien kiitettävän tason vaatimuksiin.
Arviointi
Pääasialliset arviointikriteerit
Tuomaristo ratkaisee kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Pisteytyksessä käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä.
Kilpailusuoritusta arvioidaan päivittäin, lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo. Mikäli kilpailija vaarantaa itsensä tai muiden turvallisuuden, voidaan kilpailusuoritus keskeyttää. Kilpailusuorituksia arvioidaan myös kilpailutöiden suoritusaikana. Lopullisista arviointikriteereistä päättää kilpailun tuomaristo kokouksessaan.
Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta
Kolme tuomaria kerrallaan osallistuu määrälliseen ja laadulliseen arviointiin.
Laadullinen arviointi 60% ja määrällinen arviointi 40%
Taitaja-kilpailun pakolliset teemat yhteensä 5%
- yrittäjyys
- kestävä kehitys
- työhyvinvointi ja työturvallisuus
Tehtävät pohjautuvat aiempien vuosien Taitaja tehtäviin. Finaalikuvauksen tehtävää voidaan muuttaa noin 30%.
Lajin aikataulu
Moduuli A. Ti 17.5. Klo 8 – 11.30
Moduuli B. Ti 17.5. Klo 12.30 – 16
Moduuli C. Ke 18.5. Klo 8 – 11.30
Moduuli D. Ke 18.5. Klo 12.30 – 16
Moduuli E. To 19.5. Klo 8 – 11
Kilpailuaika on yhteensä 16 tuntia.
Materiaalit ja laitteet
Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue
Tehtävissä tarvittava materiaali jaetaan kilpailutehtävän ohjeistuksen yhteydessä. Kilpailijanumerot arvotaan ensimmäisenä päivänä koko viikoksi.
Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle
Henkilökohtaiset suojavälineet ja työvälineensä esim. kyniä, joita tarvitsee tehtävien luonnostelussa. Kannettava tietokone, jossa toimisto-ohjelmisto, valmius WiFi-yhteydelle ja liitäntä USB-muistitikulle.
Käytännön ohjeita
Tekniset ongelmat
Jos sinulla on teknisiä ongelmia tai muuta kysyttävää, nosta kätesi ylös.
Tuomarin ratkaistavaksi jää, voiko hän auttaa asiassa ja onko asia sellainen, josta tulee informoida muita kilpailijoita.
Ulkoiset laitteistot
Kaikenlaisten ulkoisten laitteiden (kovalevy, USB-muistitikku, tabletti, puhelimet yms.) kytkeminen kilpailukoneeseen ilman nimenomaista lupaa on kielletty.
Puhelimet
Puhelimet on pidettävä ilman nimenomaista lupaa suljettuna kilpailusuorituksen aikana.
Tiedostot ja tulosteet
Tiedostojen ja tulostettujen tehtävien vieminen kilpailualueen ulkopuolelle on kiellettyä.
Musiikin kuuntelu
Musiikin kuunteleminen kuulokkeilla omalla musiikkilaitteella on sallittua tai tietokoneeseen ennakkoon asennetun sovelluksen kautta esim. kilpailutehtävien valmistelun aikana. Soitinta ei saa liittää kilpailukoneeseen.
Tuomarit
- Minttu Kilpinen, Mercuria PÄÄTUOMARI
- Taija Ärling, Satakunnan Osuuskauppa
- Annika Saarivuori, Satakunnan Osuuskauppa
- Tuomas Aro, Würth
- Marja-Leena Viitanen, Würth
- Jukka-Pekka Helander, Würth
- Heidi Ahlman, Heidi A. Design
- Manu Toivonen, MTC Oy
- Minna Järvinen, Omnia
- Riitta Hartikka, Omnia
- Tia Kataja, Prizztech
- Rami Kulmala, DecoTrend oy
- Kati Levola, SAMK
- Eeva Wallin, WinNova
- Sanna Lahdenpää, WinNova
- Tarja Klemetti, WinNova
- Paula Aaltonen, WinNova
- Leena Seppänen, WinNova
Kilpailutehtävän moduulit
Moduuli A/Frisbeegolfvälineiden myynti kuluttaja-asiakkaille, 25 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailutehtävän kesto 45 min/kilpailija
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Laajan elintarvike-ja päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisman myymälät sijaitsevat keskeisillä paikoilla, hyvien liikenneyhteyksien varrella. Isot ja selkeät myymälät, laaja valikoima, opasteet ja esillepano tekevät ostosmatkasta helpon ja mukavan. Prisma tarjoaa ostoksia myös verkossa www.prisma.fi.
Kilpailija työskentelee lajialueella Prisman vapaa-ajan tuotteiden myyjänä. Kilpailijan tehtävänä on esitellä ja myydä kuluttaja-asiakkaille Prisman valikoimassa olevia frisbeegolfkiekkoja ja lajiin liittyviä oheistuotteita (laukut, bägit, tekniset pyyhkeet, ledit, harjoituskorit). Kilpailijoille toimitetaan tarkat tuotetiedot etukäteen. Asiakkaina ovat lajialueella vierailevat henkilöt.
Frisbeekiekkoja on esittelyssä kolmea eri tyyppiä (driver, mid-range ja putteri sekä ns. aloittelijapakkaus). Lisäksi esittelijän käytössä on harjoituskori, jonka avulla asiakas voi itse kokeilla kiekkojen (putterien) heittotuntumaa. Kilpailija voi tässä yhteydessä tarvittaessa myös neuvoa oikeaa puttausotetta ja tekniikkaa. Myyjä palvelee asiakkaita, kartoittaa heidän tarpeitaan sekä esittelee ja myy esilläolevia tuotteita. Ammattitaitoinen Prisman myyjä esiintyy vakuuttavasti ja sopeuttaa esiintymisensä erilaisiin asiakastilanteisiin yrityskuvan, tilanteen ja asiakkaan edellyttämällä tavalla.
Kilpailijoiden edellytetään tutustuvan etukäteen lajin perusteisiin ja sääntöihin https://frisbeegolfliitto.fi/ sekä harrastemahdollisuuksiin https://frisbeegolfradat.fi/.
Arviointiperusteet:
- esillepanon huomiointi
- asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
- tuotteiden esittely ja myyntityö (OEH, tekniset tiedot, hinta, saatavuus jne.)
- vastaväitteiden käsittely, kaupan päättäminen ja lisämyynti
- vuorovaikutus asiakkaan kanssa (ystävällisyys, kuuntelutaito, katsekontakti, äänenkäyttö, tilannetaju jne.)
Moduuli B/S-kaupat -palvelun esittely, 18 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailija toimii tehtävässä S-ryhmän edustajana. Tehtävän tavoitteena on valmistautua pitämään 4 – 5 minuutin mittainen pitchaus S-ryhmän ruoan verkkokaupasta, S-kaupat.fi:stä. Tukena käytetään taustalle heijastettavaa kilpailijan etukäteen valmistamaa esitystä (esim. PowerPoint). Esitystä on aikaa muuttaa kilpailussa tarpeen mukaan.
Kilpailutehtävän kesto on 30 minuuttia + itse esiintyminen tuomariston palautteineen max 10 minuuttia.
Aineisto tehtävään valmistautumiseksi:
- S-kaupat, ruuan verkkokauppa: www-sivut https://www.s-kaupat.fi/
- S-kaupat, ruuan verkkokauppa: mobiili-applikaatio: saatavilla sovelluskaupoista
Arviointiperusteet:
- Tuotteen esittely ja havainnollistaminen
- Palvelutuotteen myyminen (OEH)
- Vuorovaikutus ja viestintä
- Innovatiivisuus, yrittäjyys
- Kohderyhmän huomiointi
Moduuli C/Würthin M-Cube akkukonesarjan myyntineuvottelu yritysasiakkaan kanssa, 25 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailutehtävän kesto 15 min (sisältää palautteen)/kilpailija (valmisteluun aikaa 60 min)
Würth Oy on palveluntuottaja, joka huolehtii teollisuuden, rakentamisen ja kunnossapidon työkaluista ja tarvikkeista. Würth toimii lähellä asiakasta lähes 200 Centerin kautta. Yrityksen arvoja ovat keskinäinen luottamus, rehellisyys ja toiminnan suoraviivaisuus.
Kilpailutehtävä on yksilötehtävä. Kilpailija toimii Würthin teknisenä myyjänä ja myy yritysasiakkaalle Wurthin tuotevalikoimaan kuuluvaa uutta M-Cube akkukonesarjaa ja siihen liittyvää huoltopalvelua.
Myyjä on ottanut asiakkaaseen yhteyttä puhelimitse ja sopinut tapaamisesta. Myyjä ja asiakas eivät ole ennen tavanneet eikä myyjä ole aikaisemmin käynyt yrityksen tiloissa, mutta asiakas tuntee ennalta myyjäyrityksen. Asiakas edustaa kooltaan 20 – 30 työntekijän pk-konepajayrityksen johtoa.
Kilpailijan tulee esiintyä Würthin yrityskuvan ja myyntiohjeistuksen mukaisesti hyödyntäen lajialueella olevia tuotteita ja esittelymateriaaleja. Kilpailija saa tuotteen ja siihen liittyvät esitteet kilpailupaikalla ja hänellä on mahdollisuus tutustua niihin 60 minuuttia ja ottaa mukaansa myyntitilanteeseen.
Aineisto tehtävään valmistautumiseksi (toimitetaan etukäteen kilpailijoille):
- myytävän tuotesarjan esite
- huoltopalveluiden esite
- Würthin ohje myyntineuvottelijalle
Arvioinnin kohteet
- Myyntitilaisuuteen valmistautuminen
- Asiakkaan kohtaaminen (esittäytyminen ja tilan haltuunotto)
- Keskustelun avaus
- Tarvekartoitus
- Tuotteen esittely ja demonstrointi
- Vastaväitteiden käsittely
- Käyttöyhteysmyynti
- Ostosignaalien havaitseminen
- Myyntitilanteen päättäminen
- Vuorovaikutus ja viestintä
- Työturvallisuus
Moduuli D/Heidi A. Design, brändin esittely, 20 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailutehtävän kesto max 8 min (sisältää palautteen)/kilpailija (valmisteluun aikaa 90 min)
Heidi.A.Design perusti Heidi Ahlbom. Hän syntyi pienessä kaupungissa Raumalla Länsi-Suomessa. Lapsena hän auttoi äitiään aina tekemään kauniita mekkoja hänelle. Hänen lapsuudestaan oli tärkeä rooli tulevassa päätöksessään tulla muotisuunnittelijaksi. Vuonna 2009 hän valmistui Istituto Marangoni Milanossa, Italiassa.
Muutama vuosi sitten Heidi Ahlbom halusi luoda oman vaatelinjan vauvoille ja pienille lapsille. Hän halusi tehdä lasten vaatteita, jotka olivat ainutlaatuisia ja käsintehtyjä, joissa ei ollut pastellisävyjä, aivan kuten vaatteet, joita hän käytti lapsena. Suunnittelut ovat klassisia, joissa on iloinen kierre, vähän punkkia ja vähän romantiikkaa. Hän haluaa myös kokoelmansa osoittavan Skandinavian juuria. Usein designit ovat inspiroituneita korkealaatuisista materiaaleista, joita hän rakastaa.
Kaikki vaatteet on valmistettu Heidi.A.Design -Ateljeessa Milanossa, Italiassa tai Raumalla. Jokainen pala herätetään eloon intohimolla ja rakkaudella luomalla esineitä, joita voidaan pitää taideteoksina.
Heidi.A.Design rakastaa tyyliä. Hänelle on tärkeätä, että kaikki yksityiskohdat pohditaan. Henkilökohtainen yhteys jokaiseen vauvaan tai lapsiin, jonka kanssa hän työskentelee, on palkitsevaa. Vauvojen ja lasten vaatteiden lisäksi Heidi Ahlbom suunnittelee naisille ainutlaatuisia hää- ja iltavaatteita.
Kilpailijan tehtävänä on luoda brändin esittely lastenvaatteiden kansainvälistymiseen. Suunnitelma esitetään suullisesti (n. 6 – 7 min) yrityksen edustajalle käyttäen apuna havainnollistamista kannettavalta tietokoneelta (esim. PowerPoint) jota saa luonnostella etukäteen. Muokkaamiseen on aikaa myös kilpailun aikana. Suunnitelma esitetään suomeksi. Yrityksen edustaja sekä hänen mukanaan oleva kansainvälinen asiakas kysyvät suunnitelman esittämisen jälkeen tarkentavia kysymyksiä, myös englanniksi.
Brändin esittelysuunnitelmaan pitää sisältyä ainakin:
- brändin tarina/brändin persoona (miten brändi on rakentunut ja mitä se haluaa olla?)
- kohderyhmät (ketä erityisesti tavoitellaan ja mitä halutaan asiakkaiden ajattelevan meistä?)
- lajitelma ja valikoima (miten tuotteet vastaavat luotuun mielikuvaan?)
- visuaalinen ilme ja slogan (miten ne puhuttelevat kansainvälisiä asiakkaita?)
- tapa ja tyyli kommunikoida (miten viesti saadaan parhaiten perille?)
Aineisto tehtävään valmistautumiseksi:
- www-sivusto https://heidiadesign.com/
Arvioinnin kohteet
- Brändin esittely ja havainnollistaminen
- Vuorovaikutus ja viestintä
- Innovatiivisuus, yrittäjyys
- Kielitaidon hallinta
Moduuli E/Asiakaspalvelu-chat, Würthin asiakaspalvelijana, 12 pistettä
Tehtäväkuvaus
Kilpailija toimii Würthin asiakaspalveluchatin työntekijänä ja ottaa vastaan asiakkaiden chat-asiakaspalvelutilanteita tietokoneella (kilpailujärjestäjän tietokone). Tehtävän aikana käytetään apuna Würthin www-sivuja.
Kilpailutehtävän kesto on 10 minuuttia/kilpailija.
Aineisto tehtävään valmistautumiseksi:
– Würthin ohje chat-asiakaspalvelijallle
– Würthin www-sivut ja verkkokauppa (rakenne ja tietojen löytäminen)
Arvioinnin kohteet:
- Asiakaspalvelu
- Myynnillisyys
- Tuotetieto
- Vuorovaikutus ja viestintä
- Kielitaidon hallinta
- Reklamaation hoitaminen
Tehtäväpankki
Tutustu lajin aiempien vuosien tehtäviin Skillsin tehtäväpankissa.